2010
AUTISM - DISORDER OF EARLY BRAIN DEVELOPMENT, EARLY DIAGNOSTICS OF AUTISM - THE COMMON MULTIDISCIPLINARY GOAL
OŠLEJŠKOVÁ, HanaZákladní údaje
Originální název
AUTISM - DISORDER OF EARLY BRAIN DEVELOPMENT, EARLY DIAGNOSTICS OF AUTISM - THE COMMON MULTIDISCIPLINARY GOAL
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, Řehulka, E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: Contexts and Inspiration, od s. 355-362, 8 s. 2010
Nakladatel
Masarykova Univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Lékařská fakulta
ISBN
978-80-210-5259-8
Klíčová slova česky
autismus, pervazívní vývojové poruchy, neurovývojové vady, dětský neurolog, včasná diagnostika, epilepsie
Klíčová slova anglicky
autism, pervasive developmental disorders, neurodevelopmental disorders, pediatric neurologist, early diagnostics, epilepsy
Změněno: 29. 12. 2010 10:57, Jitka Smejkalová
Česky
Autismus (alias pervazívní vývojové poruchy) patří díky své vysoké prevalenci (60-70 / 10 000 narozených dětí) mezi nejčastější neurovývojové vady. Skupinu tvoří poruchy s extrémně heterogenním klinickým fenotypem mnohočetných komplexních kognitivně behaviorálních deficitů s developmentálními specifiky, které se manifestují v průběhu dětství nejpozději do 6ti let věku. Diagnostický proces i následnou péči o dítě a jeho rodinu realizuje multidisciplinární tým odborníků, kam patří lékaři,vysokoškolsky vzdělaní nelékaři, ale i rodiče, příslušníci rodin a další laická veřejnost. Z lékařů je to pediatr, dětský neurolog, dětský psychiatr, oční lékař a otorinolaryngolog. Úkolem dětského neurologa je podílet se na včasné diagnostice poruchy,realizovat diferenciální diagnostiku a řídit terapii přidružených neurologických komorbidit, což je především epilepsie.
Anglicky
Due to its high prevalence (60-70 in 10 000 born children) autism (also known as pervasive development disorders) belongs to the most frequently occurring neurodevelopmental disorders. The group includes disorders with extremely heterogenous clinical phenotypes of multiple complex cognitive-behavioral deficits with developmental specificities that are manifested during childhood by the age of 6 at the latest. The diagnostic process as well as subsequent care of the child and its family members are conducted by a multidisciplinary team of specialists, embracing physicians, university graduates with non-medical education as well as parents, relatives and the lay public in general. With regard to physicians, the pediatrist, pediatric neurologist, pediatric psychiatrist, ophthalmologist and otorhinolaryngologist are involved. The role of the pediatric neurologist is to participate in early diagnosing of a disorder, make the differential diagnostics and conduct therapy of the related neurological co-morbidities, mainly represented by epilepsy.