BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. Trezor a jeho děti. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2010, roč. 23, č. 3, s. 8–27. ISSN 0862-397X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Trezor a jeho děti
Název česky Trezor a jeho děti
Název anglicky The Shelf and its Children
Autoři BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2010, 0862-397X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/10:00046165
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky socialistické kinematografie; zakázané filmy; trezorové filmy; trezorové kauzy primární a sekundární; typologie a mechanismy zákazů
Klíčová slova anglicky socialist cinemas; banned films; shelved films; primary ad secundary causes of ban; typology and mechanism of banning
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D., učo 5142. Změněno: 18. 3. 2012 14:30.
Anotace
Trezorová praxe je doložena ve všech socialistických kinematografiích a byla spíše systémovým prvkem než výjimkou: byl to nástroj, jímž vládnoucí moc komunikovala se svým lidem a ohlašovala změny politické linie. Šlo o mnohem komplenější systém dozoru, než jaký zajišťovala institucionalizovaná cenzura. Článek shrnuje nejvýznamnější kampaně zákazů i případy uvolňování zakázaných filmů v obdobích liberalizace. Pojednává též o typologii, motivech a mechanismech těchto zákazů.
Anotace anglicky
The practice of banning films has been documented in all socialist cinemas. These restrictions were not rare accidents but rather the component parts of the regime; tools how to communicate with people and indicate changes of a political line. This practice was more complex than institutionalized censorship. The acticle sums up the most influential banning campaigns as well as important periods of liberalization when shelved films were released. Typology, motives and mechanism of banning are discussed too.
VytisknoutZobrazeno: 19. 7. 2024 23:10