J 2010

Medializovaný konflikt (1. světová válka v didaktické a metodické inspiraci dějepisu ZŠ)

ŠTĚPÁNEK, Kamil

Basic information

Original name

Medializovaný konflikt (1. světová válka v didaktické a metodické inspiraci dějepisu ZŠ)

Name (in English)

The War in the Media

Authors

ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd, Brno, Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2010, 1211-6068

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00046226

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

1. světová válka; propaganda; film; dějepisná výuka;

Keywords in English

The World War 1; propaganda; film; history education;
Změněno: 27/4/2011 14:38, PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.

Abstract

V originále

Předložený text alternativně analyzuje téma 1. světová válka ve výuce dějepisu základní školy, které žáci mediálně přijímají bez kultivujícího působení učitele i v mimoškolním prostředí, a to zejména ve filmové podobě. Zdůrazňuje význam filmového média při tvorbě žákova historického vědomí. Zmiňuje dále potřebu rozvíjení žákovy dovednosti analyzovat mediální sdělení zakódovaná ve válečném hraném filmu. Na vhodných příkladech nabízí školské praxi metodickou podporu. S její pomocí lze žákům tento konflikt přiblížit nejen prostřednictvím válečných front, ale navíc i pochopit dobovou propagandu vyobrazením jejích mechanismů.

In English

The study research an alternative viewpoint of the topic of World War One in the teaching of history in primary school, a topic imparted to schoolchildren by the media outside school independently of the teacher, primarily in the form of films. It emphasises the importance of the film media in shaping the child s historical awareness.It also notes the need for developing the child s skills in analysing the media message encoded into war films. It offers methodical support to school teaching with the use of suitable examples,which can help to elucidate this conflict for schoolchildren with details that are not confined exclusively to the front lines, and help them understand contemporary propaganda by depicting the mechanisms it employs.