2010
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problému ve výuce na základních školách
KNECHT, Petr, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ, Kateřina VLČKOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problému ve výuce na základních školách
Název česky
Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problému ve výuce na základních školách
Název anglicky
Opportunities to develop the problem-solving competence in lower-secondary classrooms
Autoři
KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí), Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Orbis scholae, 2010, 1802-4637
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/10:00046317
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
kompetence; klíčové kompetence; kompetence k řešení problému; kultura učení; příležitosti k učení; učební úloha; videostudie; výuka
Klíčová slova anglicky
competence; key competencies; problem-solving competence; teaching/learning culture; opportunities to learn; learning task; video study; instruction
Změněno: 9. 1. 2011 19:45, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Studie představuje koncept (klíčových) kompetencí a zaměřuje se na povahu příležitostí k jejich rozvíjení. S oporou o videozáznamem zprostředkované pozorování výuky fyziky autoři analyzují možnosti a limity rozvoje klíčových kompetencí, a to na příkladu kompetence k řešení problémů. V souvislosti s tím se pokoušejí o operacionalizaci tohoto konstruktu pro potřeby empirického výzkumu. Předkládaný přístup spočívá v didaktické analýze učebních úloh, s nimiž jsou žáci ve výuce konfrontováni.
Anglicky
The paper presents the concept of (key) competencies and focuses on the nature of opportunities to develop them. The authors analysed video recordings of real-life instruction in physics to find possibilities and limits for the developing of key competencies, using the example of the problem-solving competence. They also attempt at an operationalisation of the construct for empirical research and diagnostics. Their approach is based in psychodidactic analysis of learning tasks that pupils encounter in lessons.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|