J 2010

Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problému ve výuce na základních školách

KNECHT, Petr, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR, Veronika NAJVAROVÁ, Kateřina VLČKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problému ve výuce na základních školách

Název česky

Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problému ve výuce na základních školách

Název anglicky

Opportunities to develop the problem-solving competence in lower-secondary classrooms

Autoři

KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí), Veronika NAJVAROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Orbis scholae, 2010, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/10:00046317

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

kompetence; klíčové kompetence; kompetence k řešení problému; kultura učení; příležitosti k učení; učební úloha; videostudie; výuka

Klíčová slova anglicky

competence; key competencies; problem-solving competence; teaching/learning culture; opportunities to learn; learning task; video study; instruction
Změněno: 9. 1. 2011 19:45, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Anotace

V originále

Studie představuje koncept (klíčových) kompetencí a zaměřuje se na povahu příležitostí k jejich rozvíjení. S oporou o videozáznamem zprostředkované pozorování výuky fyziky autoři analyzují možnosti a limity rozvoje klíčových kompetencí, a to na příkladu kompetence k řešení problémů. V souvislosti s tím se pokoušejí o operacionalizaci tohoto konstruktu pro potřeby empirického výzkumu. Předkládaný přístup spočívá v didaktické analýze učebních úloh, s nimiž jsou žáci ve výuce konfrontováni.

Anglicky

The paper presents the concept of (key) competencies and focuses on the nature of opportunities to develop them. The authors analysed video recordings of real-life instruction in physics to find possibilities and limits for the developing of key competencies, using the example of the problem-solving competence. They also attempt at an operationalisation of the construct for empirical research and diagnostics. Their approach is based in psychodidactic analysis of learning tasks that pupils encounter in lessons.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání