PITNEROVÁ, Pavla. Žáci se sluchovým postižením ve škole (Hearing-impaired Pupils in School). In Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive Education in Current Czech School. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2010, p. 153-164. ISBN 978-80-210-5383-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žáci se sluchovým postižením ve škole
Name in Czech Žáci se sluchovým postižením ve škole
Name (in English) Hearing-impaired Pupils in School
Authors PITNEROVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Bartoňová, M., Vítková, M. et al. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy Inclusive Education in Current Czech School, p. 153-164, 12 pp. 2010.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/10:00046343
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5383-0
Keywords (in Czech) vzdělávání; žák se sluchovým postižením; integrace; inkluze; výzkum; přípravenost budoucích učitelů
Keywords in English education; pupils with hearing-impairment; integration; inclusion; research; preparation of future teachers
Changed by Changed by: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D., učo 32695. Changed: 26/1/2011 13:08.
Abstract
Vztah intaktní společnosti k osobám se sluchovým postižením se vyvíjí po celá tisíciletí. Oblast vzdělávání žáků se sluchovým postižením postoupila od "nevzdělávání" přes individuální a hromadné vyučování k integraci v hlavním vzdělávacím proudu a v současné době směřuje k inkluzi. Výzkum autorky se zabývá otázkou, zda jsou k takové inkluzi podmínky a do jaké míry jsou studenti pedagogických předmětů připraveni na účast žáků se sluchovým postižením ve školách hlavního vzdělávacího proudu.
Abstract (in English)
The relations between the intact society and hearing-impaired people continuously develop over many centuries. The education of hearing-impaired pupils evolved from "non-education" over individual and mass education to integration to the mainstream and recently goes towards inclusion. The research discuss the conditions of the inclusion and demonstrates whether and how future teachers are ready to cope with the presence of hearing-impaired pupils in mainstream schools.
PrintDisplayed: 10/10/2024 19:20