B 2010

ZOP Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání

STADLEROVÁ, Hana, Pavla NOVOTNÁ, Kateřina PLESNÍKOVÁ and Marta SVOBODOVÁ

Basic information

Original name

ZOP Zkušenost, odbornost, praxe v psychodidaktické přípravě učitele výtvarné výchovy v primárním vzdělávání

Name (in English)

Experience, skill, practice in psycho-didactic training of teacher of art education in primary education

Authors

STADLEROVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Pavla NOVOTNÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Kateřina PLESNÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Marta SVOBODOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

první. Brno, 250 pp. 2010

Publisher

MU Brno

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00046519

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5399-1

Keywords (in Czech)

vzdělávání; učitel, žák; kompetence; psychodidaktické dovednosti; výtvarná výchova; osobnost dítěte; dětský výtvarný projev; profesní příprava; studentovo pojetí výuky; intervence

Keywords in English

education; teacher; pupil/student; psycho-didactic skills; art education; child personality; art expression of a child; professional training; students conception of lessons; intervention

Tags

Změněno: 9/5/2011 11:50, Mgr. Martina Dvořáková

Abstract

V originále

Monografie se zabývá problematikou profesní přípravy učitelů primárního vzdělávání. Je zaměřena na možnosti rozvoje psychodidaktických dovedností učitele, a to prostřednictvím výtvarných disciplín. Práce vymezuje teoretická východiska pro utváření kompetencí učitele výtvarné výchovy primárního vzdělávání. Konkretizuje obsah jednotlivých výtvarných disciplín, které poskytují nejen oborové vědomosti a dovednosti, ale možnosti utváření psychodidaktické kompetence učitele. Výzkum sleduje intervenující vliv zkušeností a profesní přípravy na utváření psychodidaktických dovedností studentů. Zvláštní pozornost je věnována studentovu pojetí výuky výtvarné výchovy, se kterým se setkal před i v průběhu profesní přípravy. Výsledky výzkumu směřují ke zkvalitnění profesní přípravy učitele výtvarné výchovy primárního vzdělávání. Publikace uvádí příklady konkrétních intervencí.

In English

The monograph deals with professional training of teachers in primary education. It is focused on possibilities of development of teachers psycho-didactic skills through art education. The dissertation work defines theoretical basis for competence formation of art teachers in primary education. The research monitors the influence of experience and professional training on students formation of psycho-didactic skills. It concentrates especially on students conception of art education and their experience with it in professional training. The results of the research are aimed at improvement in the quality of professional training of art teachers in primary education. The publication prezents the examples of the concrete interventions.

Links

MUNI/A/1033/2009, interní kód MU
Name: Rozvoj kreativity ve školní i mimoškolní výtvarné pedagogice (Acronym: ROKREA)
Investor: Masaryk University, Category A