C 2010

Představa učitelů o kvalitách ideálního žáka jako předpoklad ovlivňující učitelovo očekávání a hodnocení

OBROVSKÁ, Lucie, Olga KUSÁ and Monika TANNENBERGEROVÁ

Basic information

Original name

Představa učitelů o kvalitách ideálního žáka jako předpoklad ovlivňující učitelovo očekávání a hodnocení

Name (in English)

Rebuilding of the qualities of an ideal teacher as a condition affecting the student teachers expectations and evaluation

Authors

OBROVSKÁ, Lucie (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Olga KUSÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Monika TANNENBERGEROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Výzkum zaměřený na...: Základní směry výzkumu Katedry sociální pedagogiky PdF MU, p. 110 - 121, 11 pp. neuvádím, 2010

Publisher

Muni PRESS

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/10:00046525

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5342-7

Keywords (in Czech)

výzkumné šetření; pedagog; romský žák; vzdělávání; kvalitativní výzkum

Keywords in English

the research; teacher; student Roma; education; qualitative research
Změněno: 16/3/2011 12:54, Mgr. Bc. Lucie Obrovská, Ph.D.

Abstract

V originále

Výzkumné šetření spadá svým záměrem jednak do oblasti zabývající se vztahy mezi učiteli a žáky, ale také do oblasti, jenž zkoumá bariéry ovlivňující vzdělávání romských dětí. V tomto výzkumu lze vyjít z předpokladu, že pedagog, aby si mohl uvědomit možné zkreslení obrazu žáka, by měl vědět, že by se neměl spoléhat na to, jak se žák jeví. Měl by se snažit zjistit, jaký žák skutečně je. Tento výzkum chce popsat hlavní oblasti, které jsou důležité při utváření učitelovy koncepce ideálního žáka. Pedagogové si kladli otázku, zda se tato koncepce (představa) nějakým způsobem liší u učitelů základních škol praktických či základních škol, ve kterých převažují žáci romského etnika od učitelů běžných základních škol. Ve výzkumném šetření byl uplatněn kvalitativní přístup, data jsou zpracována pomocí textové analýzy písemných výpovědí učitelů. Cílem výzkumu byl popis hlavních oblastí a kategorií, které jsou důležité při vytváření učitelovy koncepce ideálního žáka.

In English

The survey comes first, the intention is to deal with the relationships between teachers and pupils, but also in the field, which examines the barriers affecting the education of Roma children. In this research can start from the assumption that the teacher, so he can inform the possible distortion student should know, that should not be relied upon as the student appears. He would try to find out what student really is. This research intends to describe the main areas that are important in shaping a teacher's concept of ideal pupil. Teachers wondered whether this concept (the concept) in some way different for teachers of primary schools and basic practical schools in which Roma pupils prevail teachers from mainstream schools. In our research has been applied a qualitative approach, data are analyzed using textual analysis of written testimonies of teachers. The aim of the research was a description of the major areas and categories, which are important in creating a teachers conception of the ideal pupil.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education