D 2010

Research into the effect of advertising on the eating habits of children

FIALOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Research into the effect of advertising on the eating habits of children

Název česky

Výzkum vlivu reklamy na stravovací návyky dětí

Autoři

FIALOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Řehulka, E. (ed.). SCHOOL AND HEALTH 21 Health Education: International Experiences, od s. 379 - 388, 10 s. 2010

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14110/10:00046537

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

ISBN

978-80-210-5398-4

Klíčová slova česky

děti - obezita – stravovací návyky- prevence- reklama – marketing - autoregulace - POLMARK

Klíčová slova anglicky

children – obesity – eating habits – prevention – advertising – marketing – self-regulation – POLMARK

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 7. 4. 2011 08:15, Mgr. Jana Fialová, Ph.D.

Anotace

V originále

This paper is devoted to the effect of advertising on the eating habits of children, and presents information about research conducted into this matter in the Czech Republic. Advertising is, along with the influence of the child’s family, school and (later) contemporaries, considered one of the principal factors influencing a child’s present and future eating habits and its preferences in food selection. For this reason the European Commission, which considers solving the problem of increasing obesity and its associated diseases one of its key priorities, sees more thorough regulation of marketing and advertising aimed at children as one of the possible paths to be taken. Within the framework of preparation of appropriate measures, it therefore initiated the extensive international research project POLMARK (Assessment of POLicy options for MARKeting food and beverages to children), in which Masaryk University participated as representative of the Czech Republic in co-operation with another ten countries. The purpose of this research was not merely to survey the legislation, guidelines and regulations relating to marketing and advertising in the individual member countries, but first and foremost to gather information on the opinions of key individuals and institutions (stakeholders) on this issue. The results will contribute towards the revision of marketing management planned by the European Commission in the year 2010.

Česky

Článek je věnován problematice působení reklamy na stravovací návyky dětí a informuje o výzkumu, který byl v této věci v ČR prováděn. Právě reklama je, kromě vlivu rodiny, školy a později vrstevníků, považována za jeden z hlavních faktorů, který ovlivňuje aktuální i budoucí způsob stravování dětí a jejich preference při výběru stravy. Proto také Evropská komise, která považuje za jednu z hlavních priorit řešení problému narůstající obezity a s ní souvisejících chorob, vidí jako jednou z možných cest právě důslednější regulaci marketingu a reklamy zaměřených na děti. V rámci přípravy vhodných opatření iniciovala proto rozsáhlý mezinárodní výzkumný projekt POLMARK (Assessment of POLicy options for MARKeting food and beverages to children), kterého se Masarykova univerzita zúčastnila jako zástupce ČR ve spolupráci s dalšími 10 zeměmi . Účelem výzkumu bylo nejen zmapovat právní úpravy, směrnice a regulace marketingu a reklamy v jednotlivých členských zemích, ale především získat informace o názorech klíčových zainteresovaných osob a institucí (stakeholderů) na tuto problematiku. Výsledky přispějí k revizi řízení marketingu plánované Evropskou komisí v roce 2010.

Návaznosti

MSM0021622421, záměr
Název: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století