JURKOVÁ, Kristýna a Zdenka STRÁNSKÁ. Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. Bratislava: Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2010, roč. 45, č. 2, s. 137-154. ISSN 0555-5574.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany
Název česky Osobnostní a sociometrické charakteristiky účastníků šikany
Název anglicky Personality and sociometric characteristics of participants of bullying
Autoři JURKOVÁ, Kristýna (203 Česká republika, domácí) a Zdenka STRÁNSKÁ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Psychológia a patopsychológia dieťaťa, Bratislava, Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2010, 0555-5574.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/10:00046949
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky šikana; účastníci šikany; osobnostní charakteristiky; sociometrické charakteristiky
Klíčová slova anglicky bullying; participants of bullying; personality characteristics; sociometric characteristics
Štítky RIV-OK
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D., učo 1130. Změněno: 9. 12. 2016 10:15.
Anotace
Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda se účastníci šikany (agresoři, oběti a pomocníci obětí) liší od žáků do šikany nezahrnutých. Byla analyzována data od 228 žáků 2. stupně základních škol a středních škol ve věku 13-18 let. Pro zjištění osobnostních charakteristik byl použit dotazník HSPQ, pro zjištění sociometrických charakteristik dotazník SO-RA-D, pro určení specifické role v procesu šikanování byla použita vlastní modifikovaná technika vrstevnických nominací. Výsledky poukazují na odlišnost účastníků šikany od žáků, kteří se šikany neúčastní, v osobnostních a sociometrických charakteristikách.
Anotace anglicky
The aim of the research survey was to determine whether participants of bullying (bullies, victims, and helpers of victims) differ from pupils who are not involved with bullying. The data of 228 pupils attending 2nd degree of basic schools and secondary schools at the age of 13-18 years was analyzed. HSPQ Questionnaire was used for determination of personality characteristics, and SO-RA-D Questionnaire for determination of sociometric characteristics; in order to determine a specific role in the process of bullying, an original technique of peer nominations was used. The results point to the difference of participants of bullying from pupils that do not participate in bullying, which is in personality and sociometric characteristics.
VytisknoutZobrazeno: 22. 5. 2024 12:48