2011
Inspirace pro geografické vzdělávání (z regionální konference Mezinárodní geografické unie IGU v roce 2010)
KOLEJKA, JaromírZákladní údaje
Originální název
Inspirace pro geografické vzdělávání (z regionální konference Mezinárodní geografické unie IGU v roce 2010)
Název česky
Inspirace pro geografické vzdělávání (z regionální konference Mezinárodní geografické unie IGU v roce 2010)
Název anglicky
Inspiration for education in geography (as seen at the IGU 2010 Regional conference)
Autoři
KOLEJKA, Jaromír (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Biologie/chemie/zeměpis - časopis pro výuku na základních a středních školách. Česká republika, Praha, Státní pedagogické nakladatelství Praha. 2011, 1210-3349
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00051762
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
prostorové myšlení; místní krajina; rizika; multikulturnost; cestování
Klíčová slova anglicky
spatial thinking; local landscape; risks; multiculturality; travelling
Změněno: 4. 4. 2012 16:47, prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc.
V originále
Odborníci z mnoha zemí světa spatřují priority geografického vzdělávání především v podpoře prostorového myšlení (spatial thinking), čímž je rozumí schopnost nalezení a porozumění prostorovým = územním souvislostem mezi jevy a procesy na všech úrovních od globální po místní krajinu. Mezi doporučované podpůrné výukové nástroje se řadí zejména digitální multimediální pomůcky, jednodušší řešení v GIS ale také práce s GPS. Je patrný přechod od pasivní k aktivní výuce. V ní je zapotřebí: 1. Všestranná podpora prostorového myšlení cestou her, testů, klasické i multimediální výuky. 2. Poznání a pochopení místní krajiny (městské i venkovské) s ohledem na snazší a bezpečnější existenci v něm. 3. Demonstrování přírodních a humánních rizik v místě bydliště či přechodného pobytu, pochopení souvislostí jejich vzniku (nikoliv pouze jak jev vzniká, ale zejména kde vzniká, což je zanedbáváno) a nástin rámcových možností jejich odhadu. 4. Prezentovat současný svět jako multikulturní, což starší generace v ČR nezažila.
Anglicky
Odborníci z mnoha zemí světa spatřují priority geografického vzdělávání především v podpoře prostorového myšlení (spatial thinking), čímž je rozumí schopnost nalezení a porozumění prostorovým = územním souvislostem mezi jevy a procesy na všech úrovních od globální po místní krajinu. Mezi doporučované podpůrné výukové nástroje se řadí zejména digitální multimediální pomůcky, jednodušší řešení v GIS ale také práce s GPS. Je patrný přechod od pasivní k aktivní výuce. V ní je zapotřebí: 1. Všestranná podpora prostorového myšlení cestou her, testů, klasické i multimediální výuky. 2. Poznání a pochopení místní krajiny (městské i venkovské) s ohledem na snazší a bezpečnější existenci v něm. 3. Demonstrování přírodní ch a humánních rizik v místě bydliště či přechodného pobytu, pochopení souvislostí jejich vzniku (nikoliv pouze jak jev vzniká, ale zejména kde vzniká, což je zanedbáváno) a nástin rámcových možností jejich odhadu. 4. Prezentovat současný svět jako multikulturní, což starší generace v ČR nezažila.
Návaznosti
MSM0021622418, záměr |
|