SCHNEIDEROVÁ, Martina. Prehistorie v díle Jaroslava Panušky. Umění. Časopis Ústavu dějin umění. Praha: Ústav dějin umění AV ČR, 2010, LVIII, č. 2, s. 123-135. ISSN 0049-5123.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Prehistorie v díle Jaroslava Panušky
Název anglicky Pre-History in the Work of Jaroslav Panuška
Autoři SCHNEIDEROVÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Umění. Časopis Ústavu dějin umění, Praha, Ústav dějin umění AV ČR, 2010, 0049-5123.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/10:00047046
Organizační jednotka Filozofická fakulta
UT WoS 000280684600002
Klíčová slova anglicky prehistory; archeology; visual art; slavic theme; Jaroslav Panuška; N. K. Roerich
Štítky RIV-OK
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 2. 5. 2011 13:33.
Anotace
Článek se zabývá méně známou fází umělcova díla (první dvacetiletí 20. století), kdy se autor věnoval tematice pravěku a slovanského dávnověku. Panuškův obrat k prehistorii lze chápat jako paralelu modernistického zájmu o primitivismus. Studie se věnuje okolnostem, jež umělce k tomuto obratu vedly. Sleduje, jak se autorovo osobnostní založení (obliba jihoslovanských a východoslovanských zemí, dobrodružná povaha, zájem o historii, archeologii a přírodu) prolíná s dobovou orientací na slovanství na jedné straně a s rostoucí popularitou pravěku na straně druhé. Kromě okolností vzniku zkoumané tvorby článek líčí některé aspekty Panuškova neavantgardně založeného projevu. V jeho chování lze identifikovat naplňování specifických uměleckých typů (zapadlý malíř, malíř žijící mezi venkovským lidem, malíř putující, nebo umělec-vědec, viz N. K. Roerich). Panuška se tak stává autorem, jenž z funkcí umění na rozdíl od ortodoxních modernistů nevyloučil narativnost či odkaz na mimoumělecké zdroje.
Anotace anglicky
The article is contributed to less well-known phase in artist's work in the first two decades of the 20th century, when Panuška devoted himself to themes of prehistory and Slavic ancient history. Panuška's drift towards prehistory can be viewed as a parallel to the modernist interest in primitivism. The study is concentrated on the circumstances of this drift, especially how Panuška's personal character (his adventurous nature, his interest in Southern Slavic and Eastern Slavic countries, history, archeology and nature) blends on the one hand with the contemporary vogue in Pan-Slavism and on the other hand with a growing popularity of prehistory. The article also sets out to describe various aspects of Panuška's non-avant-gard angle of expression (specific artist-types: the reclusive artist; the artist dwelling among country folk; the wandering artist; the artist as a scientist, e.g. N. K. Roerich). In this way, Panuška, unlike the orthodox modernists, did not exclude narrative and extra-artistic sources from his art.
VytisknoutZobrazeno: 15. 5. 2024 04:53