Učitelské otázky ve výukovém dialogu na druhém stupni základní školy
ŠVAŘÍČEK, Roman. Učitelské otázky ve výukovém dialogu na druhém stupni základní školy. In Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku X. Kvalitativní výzkum a vzdělávání, Olomouc. 2011. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Učitelské otázky ve výukovém dialogu na druhém stupni základní školy |
Název anglicky | Teachers questions in educational dialogue in secondary school |
Autoři | ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí). |
Vydání | Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku X. Kvalitativní výzkum a vzdělávání, Olomouc. 2011. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Obor | 50300 5.3 Education |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14210/11:00049690 |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
Klíčová slova česky | etnografie; pedagogická komunikace; výukový dialog; učitelské otázky |
Klíčová slova anglicky | ethnography; educational communication; dialog; teachers questions |
Štítky | rivok |
Změnil | Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 28. 3. 2012 13:40. |
Anotace |
---|
Příspěvek představuje empirickou studii zaměřenou na učitelské otázky ve výukovém dialogu. Cílem je popsat učitelské otázky, které tvoří první část základní organizační struktury výukového dialogu (Mehan 1979) a představují až 70 % všech interakcí v hodině (Parker, Hurry 2007). Jakým způsobem učitel klade otázky žákům a tím pádem iniciuje dialog? Příspěvek se zaměří na otevřené otázky, uzavřené otázky, pseudootázky, iluzivní otázky, návodné otázky a otázky typu Proč. Příspěvek vychází z etnografického výzkumu školy. Data pochází z terénního výzkumu zaměřeného na komunikaci mezi učitelem a žáky na 2. stupni základní školy. Sledována byla výuková komunikaci v hodinách šestnácti různých učitelů na čtyřech různých školách. Data byla získána pomocí přímého pozorování a videonahrávek vyučovacích hodin, dále pomocí hloubkových rozhovorů s učiteli a žáky a dotazníků pro žáky. V rámci analýzy otázek je užito dat především z videonahrávek výuky. Na základě uvedených dat bude vyložen celý repertoár učitelských otázek a zhodnocení toho, jakou roli hrají ve výukovém dialogu. |
Anotace anglicky |
---|
Příspěvek představuje empirickou studii zaměřenou na učitelské otázky ve výukovém dialogu. Cílem je popsat učitelské otázky, které tvoří první část základní organizační struktury výukového dialogu (Mehan 1979) a představují až 70 % všech interakcí v hodině (Parker, Hurry 2007). Jakým způsobem učitel klade otázky žákům a tím pádem iniciuje dialog? Příspěvek se zaměří na otevřené otázky, uzavřené otázky, pseudootázky, iluzivní otázky, návodné otázky a otázky typu proč. Název příspěvku odkazuje k nejčastěji používaným učitelským otázkám ve výzkumném vzorku. Příspěvek vychází z etnografického výzkumu školy. Data pochází z terénního výzkumu zaměřeného na komunikaci mezi učitelem a žáky na 2. stupni základní školy. Sledována byla výuková komunikaci v hodinách šestnácti různých učitelů na čtyřech různých školách. Data byla získána pomocí přímého pozorování a videonahrávek vyučovacích hodin, dále pomocí hloubkových rozhovorů s učiteli a žáky a dotazníků pro žáky. V rámci analýzy otázek je užito dat především z videonahrávek výuky. Na základě uvedených dat bude vyložen celý repertoár učitelských otázek a zhodnocení toho, jakou roli hrají ve výukovém dialogu. |
Návaznosti | |
---|---|
GA406/09/0752, projekt VaV | Název: Komunikace ve školní třídě |
Investor: Grantová agentura ČR, Komunikace ve školní třídě |
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 19:57