ZÁLEŠÁK, Jan. Kritické umění a kurátorství v nejisté době. Notebook for art, theory and related zones. Praha: Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze, 2010, roč. 3, č. 8, s. 22-38. ISSN 1802-8918.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kritické umění a kurátorství v nejisté době
Název anglicky Critical art and the curatorial in precarious times
Autoři ZÁLEŠÁK, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Notebook for art, theory and related zones, Praha, Vědecko-výzkumné pracoviště Akademie výtvarných umění v Praze, 2010, 1802-8918.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/10:00049269
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky institucionální kritika; umělecká autonomie; kurátorství; biopolitika; prekarizace
Klíčová slova anglicky institutional critique; autonomy of art; curating; biopolitics; precarization
Štítky RIV-OK
Změnil Změnil: doc. Mgr. Jan Zálešák, Ph.D., učo 124145. Změněno: 9. 2. 2011 14:03.
Anotace
Článek je zaměřen na problematiku vztahu kritického umění a kritického kurátorství v kontextu globalizace prekarizace jako dvou jevů charakteristických pro postfordovskou ekonomiku a univerzálně se šířící neoliberalismus. Důležitými aspekty zkoumání tohoto vztahu jsou problematizování umělecké autonomie samotnými umělci a institucionální kritika jako praxe, v níž se pozice umělců a kurátorů těsně přibližují. Článek je výstupem mapování diskurzu kolaborativního umění realizovaného v rámci řešení výzkumného grantu GAČR Umění jako spolupráce.
Anotace anglicky
The article focuses on the relation between critical art and critical curation in the context of globalization and precarisation as the two phenomena typical for the post-fordist economy and wide-spread neo-liberalism. The important aspects of the analysis of this relationship are dismantling of the art autonomy by artists themselves and institutional critique as the praxis in which positions of artists and curators merge. The article is the outcome of the analysis of a discourse of collaborative art that makes part of the research within research grant GAČR Art as collaboration.
Návaznosti
GP406/09/P371, projekt VaVNázev: Umění jako spolupráce. Kolaborativní projekty v českém výtvarném umění 1998 až 2008.
Investor: Grantová agentura ČR, Umění jako spolupráce. Kolaborativní projekty v českém výtvarném umění 1998 až 2008
VytisknoutZobrazeno: 10. 8. 2024 13:24