p 2011

Diagnostics of adolescents‘ relationship to their own future vocation via the REP-test

POLEDŇOVÁ, Ivana a Vladimír MARČEK

Základní údaje

Originální název

Diagnostics of adolescents‘ relationship to their own future vocation via the REP-test

Název česky

DIAGNOSTIKA VZTAHU DOSPÍVAJÍCÍCH KE SVÉMU BUDOUCÍMU POVOLÁNÍ POMOCÍ METODY REP-TESTU

Autoři

POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Česká republika, garant, domácí) a Vladimír MARČEK (703 Slovensko, domácí)

Vydání

„Radzenie sobie na rynku pracy” Międzynarodowa konferencja naukowa „Metody jakościowe w diagnozie zawodowej”, Wrocław, Polsko, 10.-11.1.2011, 2011

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Polsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/11:00051884

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

budoucí povolání; REP-test

Klíčová slova anglicky

future vocation; REP-test
Změněno: 16. 2. 2011 14:27, PhDr. Ivana Poledňová, CSc.

Anotace

V originále

The paper examines data from the international project ELSPAC. For our research, we analyzed data from examinations of 17-year-old respondents. The views of their future vocation as well as the vocations of significant others (mother, father, significant other) were acquired by a modified version of the REP-test and assessed from the perspective of their favorableness and cognitive complexity. We found out that adolescents, while assessing their potential future vocation, are influenced by family upbringing- there is a strong influence of the factor of emotional warmth in family related to a positive relationship to the adolescents’ vocational future. Moreover, it became evident that the more negative view the adolescents have of the individual vocations, the more differentiated they try to perceive them (higher cognitive complexity). However, in a more detailed analysis, we discovered that vocations viewed as a strongly negative and strongly positive are perceived as less differentiated than vocations assessed in a neutral way, which can be explained by the hypothesis of emotional engagement.

Návaznosti

MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti