CELHOFFER, Martin. [druhá odmocnina z] 2 [se nerovná] a : b jako problém tonality. Musicologica Brunensia. Stanislav Tesař at 70. Brno: Masarykova univerzita, 2010, roč. 45, 1-2, s. 69-76. ISSN 1212-0391.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název [druhá odmocnina z] 2 [se nerovná] a : b jako problém tonality.
Název anglicky [the root of] 2 [is not equal to] a : b as a tonality issue.
Autoři CELHOFFER, Martin (703 Slovensko, garant, domácí).
Vydání Musicologica Brunensia. Stanislav Tesař at 70. Brno, Masarykova univerzita, 2010, 1212-0391.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/10:00047271
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky pythagorean comma; Boethius; Ptolemy; syntonic diatonic tetrachord; limma; apotome
Štítky RIV-OK
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Martin Celhoffer, Ph.D., učo 53177. Změněno: 26. 4. 2012 20:46.
Anotace
Studie se zabývá problémem nedělitelnosti proporce oktávy a jeho důsledky na organizaci tónového systému. Proporce oktávy 2:1 není možné rozdělit na stejné části – dva tritony, tři ditony nebo šest celých tónů, protože druhá odmocnina z proporce 2 : 1 je iracionální číslo. Tato skutečnost měla zásadní význam pro problematiku nerovnoměrnosti ladění.
Anotace anglicky
This study deals with natural consequences of the indivisibility of the octave 2:1 on tonal structures. The proportion of the octave 2:1 cannot be divided into equal parts – two tritones, three ditones or six whole tones because the root of 2:1 is irrational number. This fact has a cardinal importance for the problem of unequal temperament. The syntonic diatonic tetrachord, as known from Ptolemaios, became a pattern for most of unequal tunings (Zarlino, Rameau). The inequality causes irregular distributions of “pure” intervals and “perfect” chords within the modus and is the reason for hierarchy of particular tonal steps.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 15:43