B 2011

Ohrožená kultura

ŠMAJS, Josef

Basic information

Original name

Ohrožená kultura

Name (in English)

The thretend culture

Authors

ŠMAJS, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 272 pp. Edice odborných textů, 2011

Publisher

Host

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14560/11:00051945

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-7294-458-3

Keywords in English

culture; crisis; nature; biosphere;

Tags

Změněno: 29/3/2013 11:28, prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc.

Abstract

V originále

Lidská kultura je poprvé ve svém celku existenčně ohrožena. Biosféra, schopná pojmout a ochránit četné regionální kultury, však globální silně integrovanou spotřební kulturu dlouhodobě neunese. Budoucnost lidského rodu, kterou vždy garantovala příroda, záleží nyní na tom, co my lidé uděláme. Ve třech závěrečných kapitolách autor ukazuje na nejednoznačný význam fenoménu řeči, informační techniky a vzdělání. I když neopouští důraz na nezastupitelnou roli nové ekologické politiky, připomíná, že obsah nynějšího vzdělání se musí změnit: od orientace abiotické a protipřírodní bude nezbytné přejít k orientaci biotické a propřírodní, k pochopení Země jako domova všech živých systémů včetně člověka.

In English

For the first time in history, human culture is threatened as a whole. The biosphere, capable of incorporating and protecting numerous regional cultures, cannot in the long run cope with a global, strongly integrated, consumer culture. The future of mankind, formerly guaranteed by nature, now depends on what we, people, do. In the last three chapters the author points to the ambiguous significance of the speech, information technology and education phenomena. Even though he doesn’t leave behind his emphasis on the irreplaceable role of the new ecological politics, he reminds us that the contents of the contemporary education must change: it will be necessary to depart from the abiotic and anti-natural orientation and adopt a biotic and nature-friendly orientation, i.e. to understand the Earth as a home for all living systems, including humanity.