Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inproceedings{931576, author = {Havelková, Marie and Menšík, Pavel and Kachlík, Petr}, address = {Brno}, booktitle = {Kalakogathie - Fórum výchovy ke zdraví XIII}, edition = {1.}, editor = {KACHLÍK, P.}, keywords = {Faculty of Education, Health Education, study, research, questionnaire, interview, student, teacher}, language = {cze}, location = {Brno}, isbn = {978-80-210-5436-3}, pages = {236-261}, publisher = {MU}, title = {Výchova ke zdraví v reflexi pedagogické praxe}, year = {2011} }
TY - JOUR ID - 931576 AU - Havelková, Marie - Menšík, Pavel - Kachlík, Petr PY - 2011 TI - Výchova ke zdraví v reflexi pedagogické praxe PB - MU CY - Brno SN - 9788021054363 KW - Faculty of Education, Health Education, study, research, questionnaire, interview, student, teacher N2 - Pedagogická fakulta MU byla první v ČR, která v roce 2004 úspešně akreditovala obor Výchova ke zdraví do pregraduální výuky učitelů 2. stupně ZŠ. V letošním roce je obor vyučován šestým rokem a vycházejí jeho první absolventi. Bylo provedeno výzkumné šetření, jehož cílem bylo zjistit, jaký názor mají současní, a také budoucí učitelé, na samostatnost existence oboru Výchova ke zdraví na PdF MU, či předmětu Výchova ke zdraví na ZŠ. Ke zjištění jsme použili techniky anonymních dotazníků a osobních pohovorů. Byli osloveni učitelé ZŠ, studenti PdF MU - budoucí učitelé, studenti středních škol - zájemci o učitelské studium. Pro samostatnost předmětu Výchova ke zdraví se vyslovilo 60,8 % z 250 učitelů ZŠ, vyhraněný názor na samostatnost předmětu nemá 31,6%. Pro výuku předmětu Výchova ke zdraví v kombinaci s dalším vhodným předmětem se vyslovil zbytek -7,6% učitelů. Pro samostatnost oboru Výchova ke zdraví se vyslovili témeř všichni učitelé do 45 let věku, proti samostatnosti oboru ci nevyhranený názor měli učitelé od 46 let věku výše. Studenti PdF MU - budoucí učitelé - nemají pochyb o potřebnosti a nutnosti zavedení tohoto samostatného oboru do výuky na fakultě a samostatného předmětu na ZŠ, ze 300 respondentů je pro samostatnost oboru či predmetu 97 %, proti samostatnosti nebyl žádný student, nevyhraněný názor přiznala 3%. Studenti středních škol(gymnázia, 60 studentů)odpověděli kladně prakticky všichni (98,3 %), proti samostatnosti předmětu se nevyslovil nikdo, nevyhraněný názor mělo pouze 5 studentů. Při osobních pohovorech byli osloveni náhodně vybraní vyučující PdF MU, učitelé ze základních škol a zájemci o studium oboru Výchova ke zdraví na PdF MU - středoškolští studenti. Z náhodně vybraných vyučujících PdF MU (35 učitelů) 2 vyučující neměli vyhraněný názor, ostatní logicky zdůvodňovali samostatnost oboru ve výuce budoucích učitelů. Učitelé ze základních škol (20 učitelů) podporují a racionálně zdůvodňují samostatnost oboru Výchova ke zdraví na VŠ a předmětu Výchova ke zdraví na ZŠ. Pouze jeden se s tímto názorem neztotožnil. Zájemci o studium oboru Výchova ke zdraví na PdF MU 261 uchazečů) zmiňovali, že se každorocně hlásí větší množství zájemců, v posledních 3 letech měli možnost v rámci Dne otevřených dveří fakulty si o tom otevřeně pohovořit. Je pochopitelné, že studenti, kteří se hlásí ke studiu oboru Výchova ke zdraví, souhlasí s jeho samostatnou existencí, tito adepti mají velice jasnou představu. Podle našich respondentů proto musel být za takto vzniklé situace nutně zkoncipován takový výukový obor, který by upozorňoval na faktory ovlivňující negativně lidské zdraví, vysvětloval jejich škodlivé účinky a ukazoval, jak se jim bránit, a tím chránit a upevňovat zdraví. Tento obor musí být vyučován pedagogy s vysokými multidisciplinárními odbornými znalostmi, a navíc mistry didaktiky. Navíc musí být někde ve výuce vymezen prostor k tomu, aby byla posilována odolnost obyvatelstva vůči nejrůznějším marketingovým strategiím firem nabízejících mnohdy pochybné prostředky. ER -
HAVELKOVÁ, Marie, Pavel MENŠÍK a Petr KACHLÍK. Výchova ke zdraví v reflexi pedagogické praxe. In KACHLÍK, P. \textit{Kalakogathie - Fórum výchovy ke zdraví XIII}. 1. vyd. Brno: MU, 2011, s.~236-261. ISBN~978-80-210-5436-3.
|