HAVELKOVÁ, Marie, Pavel MENŠÍK a Petr KACHLÍK. Výchova ke zdraví v reflexi pedagogické praxe. In KACHLÍK, P. Kalakogathie - Fórum výchovy ke zdraví XIII. 1. vyd. Brno: MU, 2011, s. 236-261. ISBN 978-80-210-5436-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Výchova ke zdraví v reflexi pedagogické praxe
Název česky Výchova ke zdraví v reflexi pedagogické praxe
Název anglicky Health Education in the reflection of teaching practice
Autoři HAVELKOVÁ, Marie, Pavel MENŠÍK a Petr KACHLÍK.
Vydání 1. vyd. Brno, Kalakogathie - Fórum výchovy ke zdraví XIII, od s. 236-261, 26 s. 2011.
Nakladatel MU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-5436-3
Klíčová slova česky pedagogická fakulta; výchova ke zdraví; obor; výzkum; dotazník; pohovor; student; učitel
Klíčová slova anglicky Faculty of Education, Health Education, study, research, questionnaire, interview, student, teacher
Změnil Změnil: doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D., učo 2190. Změněno: 23. 3. 2011 22:12.
Anotace
Pedagogická fakulta MU byla první v ČR, která v roce 2004 úspešně akreditovala obor Výchova ke zdraví do pregraduální výuky učitelů 2. stupně ZŠ. V letošním roce je obor vyučován šestým rokem a vycházejí jeho první absolventi. Bylo provedeno výzkumné šetření, jehož cílem bylo zjistit, jaký názor mají současní, a také budoucí učitelé, na samostatnost existence oboru Výchova ke zdraví na PdF MU, či předmětu Výchova ke zdraví na ZŠ. Ke zjištění jsme použili techniky anonymních dotazníků a osobních pohovorů. Byli osloveni učitelé ZŠ, studenti PdF MU - budoucí učitelé, studenti středních škol - zájemci o učitelské studium. Pro samostatnost předmětu Výchova ke zdraví se vyslovilo 60,8 % z 250 učitelů ZŠ, vyhraněný názor na samostatnost předmětu nemá 31,6%. Pro výuku předmětu Výchova ke zdraví v kombinaci s dalším vhodným předmětem se vyslovil zbytek -7,6% učitelů. Pro samostatnost oboru Výchova ke zdraví se vyslovili témeř všichni učitelé do 45 let věku, proti samostatnosti oboru ci nevyhranený názor měli učitelé od 46 let věku výše. Studenti PdF MU - budoucí učitelé - nemají pochyb o potřebnosti a nutnosti zavedení tohoto samostatného oboru do výuky na fakultě a samostatného předmětu na ZŠ, ze 300 respondentů je pro samostatnost oboru či predmetu 97 %, proti samostatnosti nebyl žádný student, nevyhraněný názor přiznala 3%. Studenti středních škol(gymnázia, 60 studentů)odpověděli kladně prakticky všichni (98,3 %), proti samostatnosti předmětu se nevyslovil nikdo, nevyhraněný názor mělo pouze 5 studentů. Při osobních pohovorech byli osloveni náhodně vybraní vyučující PdF MU, učitelé ze základních škol a zájemci o studium oboru Výchova ke zdraví na PdF MU - středoškolští studenti. Z náhodně vybraných vyučujících PdF MU (35 učitelů) 2 vyučující neměli vyhraněný názor, ostatní logicky zdůvodňovali samostatnost oboru ve výuce budoucích učitelů. Učitelé ze základních škol (20 učitelů) podporují a racionálně zdůvodňují samostatnost oboru Výchova ke zdraví na VŠ a předmětu Výchova ke zdraví na ZŠ. Pouze jeden se s tímto názorem neztotožnil. Zájemci o studium oboru Výchova ke zdraví na PdF MU 261 uchazečů) zmiňovali, že se každorocně hlásí větší množství zájemců, v posledních 3 letech měli možnost v rámci Dne otevřených dveří fakulty si o tom otevřeně pohovořit. Je pochopitelné, že studenti, kteří se hlásí ke studiu oboru Výchova ke zdraví, souhlasí s jeho samostatnou existencí, tito adepti mají velice jasnou představu. Podle našich respondentů proto musel být za takto vzniklé situace nutně zkoncipován takový výukový obor, který by upozorňoval na faktory ovlivňující negativně lidské zdraví, vysvětloval jejich škodlivé účinky a ukazoval, jak se jim bránit, a tím chránit a upevňovat zdraví. Tento obor musí být vyučován pedagogy s vysokými multidisciplinárními odbornými znalostmi, a navíc mistry didaktiky. Navíc musí být někde ve výuce vymezen prostor k tomu, aby byla posilována odolnost obyvatelstva vůči nejrůznějším marketingovým strategiím firem nabízejících mnohdy pochybné prostředky.
Anotace anglicky
Faculty of Education MU was the first in the CR, which in 2004 successfully accredited the field of Health Education in the undergraduate training of teachers second Primary School. This is a discipline taught in the sixth year and based on its first graduates. It was done the research, the aim was to examine the views they present, and future teachers, the autonomy of the existence of the field of Health Education at the Faculty, or the subject of Health Education at the elementary school. The detection technique we used anonymous questionnaires and personal interviews. They were approached by teachers in elementary, MU students - future teachers, secondary school students - those interested in teacher training. For autonomy, the subject of Health Education was supported by 60.8% of the 250 primary school teachers, a strong opinion on the subject of autonomy has 31.6%. For teaching the subject of health education in combination with other suitable subject with the rest of -7.6% gave teachers. For the autonomy of the field of Health Education is spoken by almost all teachers are under 45 years of age, against self-discipline or neutral opinion of the teachers had 46 years of age. MU students - future teachers - no doubt about the desirability and the necessity of a separate branch of the teaching faculty and a separate subject in primary schools, of the 300 respondents for the independence of discipline or the subject of 97% against the autonomy was not a student admitted ambivalent opinion 3% . Students of secondary school (high school, 60 students) responded positively almost all (98.3%), anti-independence course did not speak no one was ambivalent view of only 5 students. The personal interviews were approached randomly selected MU teachers, teachers from elementary schools and those interested in studying the field of Health Education at the Faculty of - high school students. Randomly selected teachers from the Faculty (35 teachers), two teachers had a strong opinion, others logically justified the autonomy of the field in the education of future teachers. Teachers of primary schools (20 teachers) encourage and rationally justify the autonomy branch of Health Education at the university and the subject of Health Education at the elementary school. Only one did not agree with this view. Those wishing to study in the field of Health Education at the Faculty of 261 applicants) mentioned that the annual report more job seekers in the last 3 years had the opportunity under the Open Door faculty to talk about it openly. It is understandable that students who reported the study of Health Education, agrees with its independent existence, these adepts are very clear idea. According to our respondents, therefore, had to be in such a situation does not necessarily conceived such a training field, drawing attention to factors adversely affecting human health, explained their harmful effects, and showed how to prevent them and thus protect and strengthen health. This discipline must be taught by teachers with high multidisciplinary expertise, and also masters of Education. It must also be defined somewhere in the teaching space to the enhanced resistance against various public companies offering marketing strategies often dubious means.
Návaznosti
MSM0021622421, záměrNázev: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Škola a zdraví pro 21. století
VytisknoutZobrazeno: 22. 9. 2024 10:03