FIÉVET, Anne-Caroline and Alena PODHORNÁ-POLICKÁ. Étude contrastive de la circulation des néologismes identitaires pour les jeunes dans l’espace médiatique (Contrastive study on the mass-media circulation of neologic and identitary items for youth). In Neologica. Paris. Francie: Editions Classiques Garnier, 2010, p. 13-39. Neologica. ISBN 978-2-8124-0203-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Étude contrastive de la circulation des néologismes identitaires pour les jeunes dans l’espace médiatique
Name in Czech Kontrastivní studie k cirkulaci identitárních neologismů mládeže v médiích
Name (in English) Contrastive study on the mass-media circulation of neologic and identitary items for youth
Authors FIÉVET, Anne-Caroline (250 France) and Alena PODHORNÁ-POLICKÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Paris. Francie, Neologica, p. 13-39, 27 pp. Neologica, 2010.
Publisher Editions Classiques Garnier
Other information
Original language French
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher France
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/10:00049329
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-2-8124-0203-6
Keywords in English neology; identitary words; diffusion of innovations; sociolinguistics
Tags kontrola_RIV
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D., učo 12093. Changed: 28/1/2013 00:22.
Abstract
L’article propose une modélisation théorique et la description méthodologique de l‘observation d‘un va-et-vient entre médias et locuteurs, appliquée sur les unités néologiques bolos et faire le buzz. Chaque néologisme caractérise une catégorie selon le critere du canal de sa diffusion – respectivement via les réseaux de pairs et via les médias. L‘application de la théorie de la diffusion des innovations sur la néologie identitaire apporte les pistes de réflexion sur la typologie des locuteurs du point de vue de leur sensibilité et de leur adaptabilité a la néologie.
Abstract (in Czech)
Článek představuje teoretický model a metodologický popis zkoumání šíření neologických jednotek mezi médii a mluvčími, a to na příkladu lexikálních jednotek bolos a faire le buzz. Pro každý z příkladů je charakteristický jiný kanál šíření - přes kamarády nebo přes média. Na identitární neologii je pak aplikována teorie šíření inovací, která přináší zamyšlení nad typologií mluvčích z hlediska jejich citlivosti a adaptability na neologii.
Abstract (in English)
This article proposes a theoretical model and a descriptive methodology to account for verbal exchanges between the media and speakers, based on two examples of new expressions in French youth speak: bolos and faire le buzz. These two neologisms each embody a particular category according to the channel through which they were spread, through peer groups for the first and through organised media for the second. The theory of how new words expressing identity are spread is used to give some insight into the typology of speakers according to their degree of sensitivity and adaptability to innovative expressions.
Links
GP405/09/P307, research and development projectName: Expresivita ve slangu mládeže na pozadí hledání vlastní a skupinové identity
Investor: Czech Science Foundation, Expressivity in Youth Slang on the Backround of the Quest for Individual and Groupal Identity
PrintDisplayed: 29/7/2024 08:20