Detailed Information on Publication Record
2011
Problematika první pomoci v přípravě učitelů
REISSMANNOVÁ, Jitka and Alice PROKOPOVÁBasic information
Original name
Problematika první pomoci v přípravě učitelů
Name in Czech
Problematika první pomoci v přípravě učitelů
Authors
Edition
2011
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Vyžádané přednášky
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
první pomoc; připravenost poskytnout první pomoc; implementace první pomoci do přípravy učitelů; znalost; dovednost, zdravotní gramotnost
Keywords in English
first aid; readiness of giving first aid; implementation of first aid into the profession of teacher; knowledge; ability, health literacy
Změněno: 10/11/2011 15:24, PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
V originále
Každý učitel by měl být schopen, v případě potřeby, poskytnout kvalitně první pomoc. Tento bezesporný předpoklad není dostatečně refl ektován v přípravě budoucích učitelů. Příspěvek předkládá zprávu z výzkumu, který mapuje připravenost budoucích učitelů z hlediska této „dovednosti, zachraňující lidské životy“. Byla použita nová metodologie testování znalostí a dovedností první pomoci, založená na zjišťování reakcí respondentů na konkrétní podnětové situace. V těchto situacích (prezentovaných prostřednictvím krátkých videoukázek) šlo o ohrožení zdraví či života člověk a, čímž představovaly výzvu k případnému poskytnutí první pomoci. V příspěvku jsou uvedeny výsledky výzkumu, diskutovány jeho pedagogické implikace a zejména naznačeny perspektivy a meze implementace problematiky první pomoci do pregraduální přípravy učitelů.
In English
Giving first aid should be the ability of every teacher. In reality this presumption is not fully refl ected in the process of preparing the teacher for their profession. The contribution brings the report from the research which tries to fi nd out the readiness of future teachers from the point of „ ability to save the life “. The new methodology of testing the knowledge and ability of giving fi rst aid was used. This principle is based on investigation the students reactions to the concrete stimulated situations. In such situation (presented with short video) the health even the life was endangered. The paper presents research results, discussion over educational implication and shows perspectives and possibilities of impl Alice ementation of first aid education in the process of pregradual preparation of teachers.
Links
MSM0021622421, plan (intention) |
|