J 2011

Konstrukční výzkum (design-based research) v přírodovědných didaktikách

TRNA, Josef

Základní údaje

Originální název

Konstrukční výzkum (design-based research) v přírodovědných didaktikách

Název česky

Konstrukční výzkum (design-based research) v přírodovědných didaktikách

Název anglicky

Design-based research in science subject didactics

Autoři

TRNA, Josef (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Scientia in educatione, Praha, 2011, 1804-7106

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00052545

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

konstrukční přístup; konstrukční výzkum; přírodovědné vzdělávání; příprava učitelů; design-based research.

Klíčová slova anglicky

design approach; design-based research; science education; teacher training

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 3. 2012 08:37, doc. RNDr. Josef Trna, CSc.

Anotace

V originále

Teoretická studie s praktickou ukázkou prezentuje konstrukční výzkum (angl. design-based research) v přírodovědných didaktikách. Hlavní výzkumnou metodou je komparace.V první části jsou vymezeny pojmy konstrukční přístup a konstrukční výzkum. Konstrukční výzkum je novým trendem v didaktickém výzkumu. Tuto výzkumnou metodu lze stručně charakterizovat jako cyklus – analýza praktického problému; vývoj řešení; testování řešení v praxi; reflexe a zobecnění. V druhé části je uveden konkrétní příklad konstrukčního výzkumu v didaktice fyziky (přírodovědy). Jako vzdělávací obsah je použito jednoduché experimentování s lidským tělem. Ke zkvalitnění své výuky potřebují přírodovědní učitelé metody založené na pedagogickém výzkumu. Konstrukční výzkum a akční výzkum, jenž je součástí konstrukčního výzkumu, by měly být zařazeny také do přípravného i dalšího vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů.

Anglicky

A theoretical study with a practical example presents design-based research in science subject didactics. Main used research method is comparation. Firstly, key terms design approach and design-based research are described. Design-based research is a new trend in educational research. The research method can be described as a cycle: analysis of a practical problem, development of solutions, iterative testing of solutions, reflection and generalization. Secondly, a practical example of designbased research in didactics of physics (science) is presented. The applied teaching content is a hands-on experiment with the human body. Science teachers need research-based innovative educational methods for the improvement of their teaching. Design-based research and action research, which is a part of design-based research, should be implemented into pre-service and in-service science teacher training.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání