KUNC, Josef, Eva NOVÁKOVÁ, Petr TONEV a Michal VANČURA. Difuze inovace na příkladu řetězce McDonalds v České republice a na Slovensku. Auspicia. České Budějovice: VŠ evropských a regionálních studií, 2011, VIII, č. 1, s. 87-92. ISSN 1214-4967.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Difuze inovace na příkladu řetězce McDonalds v České republice a na Slovensku
Název anglicky Diffusion of Innovation: Example of McDonalds Chain Store in the Czech Republic and Slovakia
Autoři KUNC, Josef (203 Česká republika, garant, domácí), Eva NOVÁKOVÁ (203 Česká republika), Petr TONEV (203 Česká republika, domácí) a Michal VANČURA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Auspicia, České Budějovice, VŠ evropských a regionálních studií, 2011, 1214-4967.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14560/11:00049863
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Klíčová slova česky difuzní proces; McDonalds; Česká republika; Slovensko
Klíčová slova anglicky Diffusion process; McDonalds; the Czech Republic; Slovakia
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Petr Tonev, Ph.D., učo 7580. Změněno: 25. 11. 2012 16:12.
Anotace
Difúze je podle E.M. Rodgerse (2003) procesem, při kterém se inovace či jev přenáší určitými kanály mezi jedinci či sociálními skupinami v čase a prostoru; inovace je potom myšlenka, jež je možno považovat za novou. Dochází k šíření nových jevů, objektů, myšlenek, způsobů chování, nemocí, informací, zpráv apod. Prostorová lokalizace prodejních jednotek má difúzní charakter, časově vázané fáze tohoto procesu probíhají velmi rychle při neexistenci významnějších inovačních bariér. Dynamizace a expanze již v zásadě přechází ve fázi vyplňování prostoru a mezer na trhu, důležitou roli zde hraje ovšem i firemní strategie. Cílem příspěvku je analyzovat a zobecnit vývoj fenoménu McDonalds v ČR a na Slovensku, který má v čase a prostoru mj. také charakter difúzního procesu, poukázat na podobnosti a odlišnosti průběhu difúzního procesu v obou zemích a zamyslet se nad blízkou budoucností.
Anotace anglicky
is transferred via certain channels between individuals or social groups in time and space; an innovation is a thought which can be considered new. New phenomena, objects, thoughts, ways of behaviour, illnesses, information, news, etc. are all spread, which brings about a multi-spectral possibility for perspective and an interdisciplinary approach. A spatial localization of various shopping places has a diffusion character; time-related phases of the process take place very fast if no significant barriers to innovation are present. Dynamization and expansion in principle grow into the saturation phase of space and gaps at the market; business strategy is important as well. The aim of the article is to analyze and draw general conclusions about the phenomenon McDonalds in the Czech Republic and Slovakia, which has in time and space also the character of a diffusion process; to point out the similarities and differences in the course of the diffusion process in both countries and to think about the near future.
Návaznosti
GA403/09/0885, projekt VaVNázev: Prostorové modely chování v měnícím se urbánním prostředí z pohledu geografie času
Investor: Grantová agentura ČR, Prostorové modely chování v měnícím se urbánním prostředí z pohledu geografie času
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 13:41