MARČEK, Vladimír a Tomáš URBÁNEK. Filozoficko-vedný koncept paradigmy v psychológii. Československá psychologie. Praha: Academia, 2011, roč. 55, č. 3, s. 222-233. ISSN 0009-062X.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Filozoficko-vedný koncept paradigmy v psychológii
Název česky Filozofickovědní koncept paradigmatu v psychologii
Název anglicky Philosophical concept of paradigm in psychology
Autoři MARČEK, Vladimír (703 Slovensko, garant, domácí) a Tomáš URBÁNEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Československá psychologie, Praha, Academia, 2011, 0009-062X.
Další údaje
Originální jazyk slovenština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.087
Kód RIV RIV/00216224:14230/11:00052981
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
UT WoS 000292485300003
Klíčová slova česky psychologie; paradigma; filosofie vědy; výzkumný program
Klíčová slova anglicky psychology; paradigm; philosophy of science; research programme
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 5. 5. 2020 15:53.
Anotace
Článok sa zaoberá psychológiou z hľadiska filozofie vedy. Konkrétne skúma, či psychologické školy vznikajú postupne alebo revolučne, do akej miery je medzi nimi možná komunikácia a či sa dá očakávať vznik nejakého dominantného psychologického smeru. K tomuto účelu používa koncepty T. S. Kuhna a bohatú odbornú diskusiu, ktorá v tejto problematike dodnes prebehla, za účasti K. Poppera, P. Feyerabenda a ďalších. Prichádza k záveru, že najväčší explanačný potenciál vzhľadom na vývoj a aktuálny stav psychológie ako vedného oboru má Lakatosova (1970, 1978), resp. Laudanova (1977, 1981) filozofia vedy, integrujúca pôvodné vyhranené stanoviská.
Anotace anglicky
In the article we examine the suitability of applying Thomas Kuhn’s philosophy of science onto psychology. We conclude, that using terms like scientific revolution or paradigm isn’t justified enough when reflecting history or present status of psychology. Especially regarding diversity in psychology, we think there are other, more useful concepts like Lakatos’s research program, or Laudan’s research tradition.
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 10:36