JANKOVSKÁ, Markéta, Mojmír TYRLÍK, Katarína MILLOVÁ, Čeněk ŠAŠINKA a Pavel TŮMA. Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol. Online. In Denisa Fedáková, Michal Kentoš. SOCIÁLNE PROCESY A OSOBNOSŤ 2010 Zborník príspevkov. Košice: Spoločenskovedný ústav SAV, Košice, 2011, s. 155-161. ISBN 978-80-89524-01-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol
Název česky Sebehodnocení ve vztahu ke zvládání stresu a atribuci u žáků základních škol
Název anglicky Self-esteem in relation to coping and attribution in primary school pupils
Autoři JANKOVSKÁ, Markéta (203 Česká republika, garant, domácí), Mojmír TYRLÍK (203 Česká republika, domácí), Katarína MILLOVÁ (703 Slovensko, domácí), Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí) a Pavel TŮMA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Košice, SOCIÁLNE PROCESY A OSOBNOSŤ 2010 Zborník príspevkov, od s. 155-161, 7 s. 2011.
Nakladatel Spoločenskovedný ústav SAV, Košice
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00053130
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-89524-01-3
Klíčová slova česky sebehodnocení; atribuce; zvládání stresu
Klíčová slova anglicky self-esteem; attribution; coping
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Katarína Millová, Ph.D., učo 64592. Změněno: 25. 11. 2016 11:46.
Anotace
Ve výzkumu jsme se zaměřili na analýzu vztahů mezi sebehodnocením, atribučními charakteristikami a strategiemi zvládání u žáků ZŠ. Ačkoliv sebehodnocení a strategie zvládání spolu úzce souvisejí, jejich vztahy k atribučním charakteristikám se shodují jen částečně. Výzkumný soubor tvořilo 206 žáků ZŠ (103 chlapců a 103 dívek) ve věku 13 – 15 let. Zjišťovali jsme atribuci, dvě dimenze sebehodnocení: sebepřijetí a kompetentnost; u zvládání stresu jsme vycházeli z dispozičního modelu copingu. Prostřednictvím korelační analýzy jsme zjistili významné genderové rozdíly ve všech složkách sebehodnocení. Také se ukázala významná pozitivní korelace mezi sebepřijetím a internalizací úspěchu a mezi sebeodmítnutím a pocitem nekompetentnosti a internalizací neúspěchu. U atribucí jsme zjistili, že jako nejdůležitější situaci žáci hodnotili „nepřijetí na školu/obor“ a naopak jako nejméně závažnou udávají situaci „opití se na večírku školy“.
Anotace anglicky
Authors of research focused on analysis of relation of self-esteem, attribution and coping strategies in primary school pupils. Even though self-esteem and coping strategies relate, there is only a little relation to attribution. In our research participated 206 pupils (103 boys and 103 girls) in age 13 – 15. We concentrated on attribution, two dimensions of self-esteem: self-liking and self-competence; we used model of disposition coping in coping with stress. Significant gender differences were found by using the correlation analysis in all dimensions of self-esteem. Significant positive correlations were shown between self-liking and internalization of success and between feeling of incompetence and internalization of fatter. We found in attribution styles that pupils appraised „non-acceptance to school/branch“as most important and „drunkenness on a school party“as the least important situation.
Návaznosti
MUNI/A/0950/2009, interní kód MUNázev: Zvládání stresu z hlediska atribucí a sebehodnocení u adolescentů (Akronym: ZSHASA)
Investor: Masarykova univerzita, Zvládání stresu z hlediska atribucí a sebehodnocení u adolescentů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 16:30