MILLOVÁ, Katarína, Pavel TŮMA, Mojmír TYRLÍK, Čeněk ŠAŠINKA a Markéta JANKOVSKÁ. Věkové a genderové rozdíly ve zvládání zátěže u adolescentů. Online. In Kateřina Bartošová, Michal Čerňák, Pavel Humpolíček, Markéta Kukaňová, Alena Slezáčková. Sociální procesy a osobnost, Člověk na cestě životem: Křižovatky a mosty (Sborník příspevků). Brno: Tribun EU, 2011, s. 201-206. ISBN 978-80-263-0029-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Věkové a genderové rozdíly ve zvládání zátěže u adolescentů
Název česky Věkové a genderové rozdíly ve zvládání zátěže u adolescentů
Název anglicky Age and gender differences in coping in adolescents
Autoři MILLOVÁ, Katarína (703 Slovensko, garant, domácí), Pavel TŮMA (203 Česká republika, domácí), Mojmír TYRLÍK (203 Česká republika, domácí), Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí) a Markéta JANKOVSKÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Brno, Sociální procesy a osobnost, Člověk na cestě životem: Křižovatky a mosty (Sborník příspevků), od s. 201-206, 6 s. 2011.
Nakladatel Tribun EU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00053133
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-263-0029-8
Klíčová slova česky coping; zátěžové situace; adolescence; vekové rozdíly; genderové rozdíly
Klíčová slova anglicky coping; demanding life situations; adolescence; age differences; gender differences
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: PhDr. Katarína Millová, Ph.D., učo 64592. Změněno: 25. 11. 2016 11:49.
Anotace
Studie se zabývá věkovými a genderovými rozdíly v typech zátěžových situací, jejich hodnocení a následném zvládání v období adolescence. Soubor byl tvořen 411 adolescenty ve věku 12 – 19 let. Mladší skupina (12 – 15 let) pozůstávala z 245 žáků (M = 130; Ž = 115) 8. a 9. tříd ZŠ nebo tříd nižších víceletých gymnázií. Starší skupinu (16 – 19 let) tvořilo 166 studentů (M = 57; Ž = 109) 2. až 4. ročníků středních škol. Všechny zkoumané charakteristiky jsme zjišťovali pomocí dotazníku CSI (Tobin et al., 1984, 1989). Analýza zátěžových situací neodhalila žádné genderové ani věkové rozdíly v typech prožívaných zátěžových situací. Jedinou výjimkou byla situace vystupování na veřejnosti, která se objevila u starších adolescentů. Věkové i genderové rozdíly se objevily u hodnocení zátěžové situace: mladší adolescenti častěji hodnotili situace jako méně známé, dívky hodnotily situace jako méně řešitelné.
Anotace anglicky
The study deals with age and gender differences in the types of demanding life situations, their appraisal and subsequent coping in adolescence. The group consisted of 411 adolescents aged 12-19 years. The younger group (12-15 years) consisted of 245 students (M = 130, M = 115) in 8th and 9th grade of primary school and junior classes of secondary schools. The older group (16-19 years) consisted of 166 students (M = 57 F = 109) from 2nd to 4th grade of secondary schools. All tested characteristics were examined by using the CSI (Tobin et al., 1984, 1989). Analysis of the demanding life situations did not reveal any gender or age differences in the types of situations. The only exception was the situation of public performing, which occurred in older adolescents. Age and gender differences emerged for appraisal of the situation: younger adolescents more often appraised the situation as unfamiliar; girls appraised the situation as more unsolvable.
Návaznosti
MUNI/A/0950/2009, interní kód MUNázev: Zvládání stresu z hlediska atribucí a sebehodnocení u adolescentů (Akronym: ZSHASA)
Investor: Masarykova univerzita, Zvládání stresu z hlediska atribucí a sebehodnocení u adolescentů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 11. 5. 2024 04:38