SKOPAL, Pavel. The Cinematic Shapes of the Socialist Modernity Program: Ideological and Economic Parameters of Cinema Distribution in the Czech Lands, 1948-1970. In Daniel Biltereyst, Richard Maltby, Philippe Meers. Cinema, Audiences and Modernity. New Perspectives on European Cinema History. London - New York: Routledge, 2011. s. 81-98, 17 s. ISBN 978-0-415-67277-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Cinematic Shapes of the Socialist Modernity Program: Ideological and Economic Parameters of Cinema Distribution in the Czech Lands, 1948-1970
Autoři SKOPAL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání London - New York, Cinema, Audiences and Modernity. New Perspectives on European Cinema History, od s. 81-98, 17 s. 2011.
Nakladatel Routledge
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00049993
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-0-415-67277-1
Klíčová slova česky dějiny kinematografie; filmová distribuce; socialistická modernita; kulturní politika; kinematografie a komunistický režim
Klíčová slova anglicky history of cinema; film distribution; cultural policy; socialist modernity; cinema and the communist regime
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Změněno: 19. 1. 2013 22:02.
Anotace
Cinema culture was a prominent place both for implementation and promotion of modernization in its socialistic idiom by the communist regime. The text gives a history of a film distribution model formed by the basic conflict between an ideological concept and an economic criteria and analyses cinema distribution as a tool for promotion of the socialist modernity. The history of cinema distribution approached from that point of view emerge as a place of conflicts, not a fluently working ideological machine.
Anotace česky
Filmová kultura představovala prominentní místo jak pro realizaci, tak pro propagaci socialistického idiomu modernizace. Tento text analyzuje filmovou distribuci z tohoto hlediska a se snaží podat dějiny určitého historického modelu distribuce formovaného základním konfliktem ideologického modelu s ekonomickými kritérii. Dějiny distribuce se z hlediska hospodářských a ideologických zájmů jednotlivých subjektů ukazují nikoli jako hladce fungující nástroj prosazování mocenských a ideologických cílů stranických a vládních orgánů, ale jako prostor střetů a uplatňování účelových praktik. Základní změny hlavních tendencí jsou po roce 1948 jistě diktovány především mocenským centrem, ale ideologické formování distribuce bylo nuceno reagovat na hospodářské požadavky a realitu výkonu, což vytvářelo evidentní napětí mezi „kulturně-politickými“ a hospodářskými požadavky a činilo z distribučního sektoru oblast skrytých a někdy i otevřených střetů.
Návaznosti
GP408/07/P174, projekt VaVNázev: Americká a západoevropská kinematografie v Československu 1945-1989: kulturní a recepční dějiny
Investor: Grantová agentura ČR, Americká a západoevropská kinematografie v Československu 1945-1989: kulturní a recepční dějiny
VytisknoutZobrazeno: 19. 3. 2024 10:06