a 2011

Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka

NAJVAROVÁ, Veronika, Světlana HANUŠOVÁ a Martin ADAM

Základní údaje

Originální název

Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka

Název česky

Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka

Název anglicky

Research on the nature of pupils' utterances during English lessons

Vydání

Výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, 2011

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5553-7

Klíčová slova česky

videostudie, kategoriální systém, výzkum výuky, příležitosti k mluvení, interakce, komunikace

Klíčová slova anglicky

video study, systems of categories, research on instruction, opportunities to talk, interaction, communication
Změněno: 4. 4. 2012 13:35, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek představuje metodologii a vybrané výsledky výzkumu promluv učitele a zejména žáků ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Byly představeny zejména kategoriální systémy vytvořené pro potřeby prezentovaného výzkumu, zaměřené na zjištění proporcí využívání mateřského a cílového jazyka a na postižení povahy anglických promluv žáků v reálné výuce. V teoretické rovině se výzkum opírá o koncept komunikačního přístupu ve výuce cizích jazyků. Hlavní metodou sběru dat bylo zprostředkované pozorování (videostudie). Analyzováno bylo 79 vyučovacích hodin, jednotkou analýzy byl 10vteřinový interval. Z výsledků vyplývá, že existují značné rozdíly v tom, jakým způsobem je výuka organizována jednotlivými učiteli a jaké příležitosti k mluvení žákům výuka nabízí.

Anglicky

In the paper the authors introduce the methodology and selected findings of a research project that focused on teachers’ and pupils’ utterances during English instruction as it was realized on lower-secondary level in the Czech Republic. The authors introduced systems of categories that were developed to be used to discover the proportions between the target language and the mother tongue and to capture and describe the nature of pupils’ utterances during instruction. The research builds on the concept of the communicative approach in the teaching and learning of English. The main research method was video-mediated observation – video study and transcript analysis. We analysed 79 transcripts; the analytical unit was a 10-second interval. The findings indicate that there are vast differences in classroom organisation and in opportunities to talk that are offered to pupils.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání