KIRKOSOVÁ, Kateřina. Populární kultura jako interpretační výzva: pokus o nové čtení. Mediální studia. Praha, 2011, roč. 5, č. 1, s. 59-72. ISSN 1801-9978.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Populární kultura jako interpretační výzva: pokus o nové čtení
Název česky Populární kultura jako interpretační výzva: pokus o nové čtení
Název anglicky Popular Culture as a Challenge for Interpretation
Autoři KIRKOSOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Mediální studia, Praha, 2011, 1801-9978.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/11:00081775
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky postmodernismus; populární kultura; způsoby čtení; interpretace; estetika
Klíčová slova anglicky postmodernism; popular culture; ways of reading; interpretation; aesthetics
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D., učo 143760. Změněno: 8. 12. 2015 14:19.
Anotace
V tomto příspěvku se zabývám interpretačními možnostmi a variabilitou čtení populárně-kulturních textu. Vycházím z předpokladu, že autor, text a čtenář jakožto tři základní prvky osy literární komunikace jsou v procesu interpretace podobně důležité. Ačkoli je žádoucí analyticky je oddělovat při rozboru konkrétního textu, závěrečná zjištění by měla spět v novou syntézu, vést ke komplexnějšímu pochopení rozebíraného textu. Při posuzování děl populární kultury bývá samotný text často vynecháván: v paradigmatu frankfurtské školy jsou vnímány jako ideologizované produkty kulturního průmyslu, v paradigmatu školy birminghamské se důraz kladen na rozmanité, osobitě kreativní, s textem nepříliš souvislé interpretace členů publika. Soustředím se tedy na to, jak zpracovat analýzu populárně-kulturního textu jako textu, nikoli pouze produktu či objektu konzumpce. Ve své argumentaci kombinuji příspěvky postmoderního myšlení a tradiční estetiky (J-F. Lyotard, Roman Ingarden) a v souladu s nimi definuji pravidla pro interpretaci textů populární kultury.
Anotace anglicky
In this paper, I deal with the question of reading popular culture, while my attention is predominantly aimed on text and interpretative possibilities it itself gives to reader. The basic presuposition is that author, text and reader are of the same importance in processes of meaning-making and therefore they are analytically separable and analysis of each one of them is worthwile for more complex understanding. Despite of this, text sometimes seemed to be missed out of discussion over mass (popular) culture and was regarded mainly as tough product filled with ideology of Cultu-re industry (as in Critical Theory) or as unwarranted creation of individual recipients (as in cultural studies). In here, I base my argumentation on works of Jean-Francois Lyotard and Roman Ingar-den; text is treated as an three-dimensional entity, which can be interpreted differently according to reader’s state of mind (pragmatic, theoretic, aesthetic). With regard to background of postmo-dernism, all of these states of mind are perceived as equivalent ones, although they are dissimilar in their purporses, motivations and findings. After short introduction of these, I will more closely explain what aesthetic state of mind is and what its consequences in reading popular culture text could be. Finally, I will use these remarks to argue that the realms of „art“ and of „popular culture“ have similar inward structure with high, middle and low levels, which opens up more space for their comparison and helps to leave behind old prejudice.
VytisknoutZobrazeno: 29. 8. 2024 09:25