J 2011

Konflikty mezi rodiči a děti: Současné teorie

LACINOVÁ, Lenka

Základní údaje

Originální název

Konflikty mezi rodiči a děti: Současné teorie

Název anglicky

Interparental conflicts and children: Contemporary theories

Autoři

LACINOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Československá psychologie, Praha, Academia, 2011, 0009-062X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.087

Kód RIV

RIV/00216224:14230/11:00050012

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000297084100005

Klíčová slova česky

konflikt mezi rodiči; adaptace dětí a dospívajících; kognitivně-kontextuální rámec; teorie emoční jistoty

Klíčová slova anglicky

interparental conflict; children's and adolescents' adjustment;cognitive-contextual framework; emotional security hypothesis

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 5. 5. 2020 16:23, Mgr. Michal Petr

Anotace

V originále

Příspěvek shrnuje informace o problematice konfliktu mezi rodiči a jeho dopadech na adaptaci dětí a představuje základní teze na proces orientovaného přístupu k výzkumu v této oblasti. Dále jsou popsány dva z hlavních teoretických přístupů – kognitivně-kontextuální rámec J. H. Grycha a F. D. Finchama a teorie emoční jistoty E. M. Cummingse a P. T. Daviese. Příspěvek přibližuje jejich principy a možnosti praktického uplatnění zjištění empirických studií provedených na jejich základě, v závěru pak i snahy o integraci těchto dvou teorií.

Anglicky

The contribution reviews information about the effects of interparental conflict on children adjustment and introduces basic thesis of the process-oriented approach to research in this domain. Next, two of the most influential theoretical approaches in this problem area are described – the cognitive-contextual framework by J. H. Grych and F. D. Fincham and emotional security theory by E. M. Cummings and P. T. Davies. The contribution focuses on their principles and possibilities of empirical findings used in councelling practice. In addition, the efforts to integrate these theories in one emotional-cognitive model of interparental conflict effects on children are mentioned.

Návaznosti

GAP407/10/0859, projekt VaV
Název: Stopy prožité zátěžové situace v sebesystému dítěte a její další vliv na jednání v adolescenci
Investor: Grantová agentura ČR, Stopy prožité zátěžové situace v sebesystému dítěte a její další vliv na jednání v adolescenci
MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti