KAMENICKÁ, Renata. Teaching Translation Theory: The Challenges of Theory Framing. In Trušník, Roman; Nemčoková, Katarína, and Bell, Gregory Jason. Theories and Practice: Proceedings of the Second International Conference on English and American Studies. Zlín: Tomas Bata University in Zlín, 2011, s. 127-136, 261 s. ISBN 978-80-7454-089-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Teaching Translation Theory: The Challenges of Theory Framing
Název česky Výuka teorie překladu - prezentace teorie ve výukovém kontextu
Autoři KAMENICKÁ, Renata (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Zlín, Theories and Practice: Proceedings of the Second International Conference on English and American Studies, od s. 127-136, 261 s. 2011.
Nakladatel Tomas Bata University in Zlín
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00053270
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7454-089-9
UT WoS 000299968500013
Klíčová slova česky teorie překladu; výuka; programz pro přípravu překladatelů; preskriptivní vs. deskriptivní přístupy; Douglas Robinson
Klíčová slova anglicky translation theory; teaching; institutional translator training; prescriptive vs. descriptive approaches; metaskill; Douglas Robinson
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 6. 4. 2015 23:06.
Anotace
This paper links the ongoing debate on the relevance of translation theory for translation practice to the experience from the first two years of the Master’s degree programme in translation at the Department of English and American Studies, Faculty of Arts, Masaryk University. Opinions and attitudes concerning the usefulness of translation theory expressed by students who had been exposed to the translation theory package offered in the programme are drawn on and analyzed in terms of prevailing tendencies. The importance of the translational metaskill outlined by Douglas Robinson (1997) is emphasized and linked to translation theory teaching. Overall, the paper attempts to answer the question as to how student expectations can be reconciled with what translation theory can offer students.
VytisknoutZobrazeno: 27. 7. 2024 14:18