HORKÁ, Hana. Primární edukace v environmentálních souvislostech (Primary Education with regard to Environmental Issues). In Doušková, A.; Porubský, Š.; Huľová, Z. Učitelia a primárna edukácia včera, dnes a zajtra. Banská Bystrica: Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky PdF UMB, 2011, p. 300-305. ISBN 978-80-557-0116-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Primární edukace v environmentálních souvislostech
Name (in English) Primary Education with regard to Environmental Issues
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Banská Bystrica, Učitelia a primárna edukácia včera, dnes a zajtra, p. 300-305, 6 pp. 2011.
Publisher Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky PdF UMB
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00053302
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-557-0116-5
Keywords (in Czech) příroda; kultura; primární edukace; environmentální výchova; ekologická etika; ekologická gramotnost; hodnoty; biofilní orientace vzdělávání
Keywords in English nature; culture; primary education; environmental education; ecological ethics; ecological literacy; values; biophiled orientation of education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 25/8/2013 09:16.
Abstract
Nová interpretace pojetí primární edukace zvýrazňuje environmentální dimenzi. S ní souvisí požadovaná biofilní orientace vzdělávání, která umožní nejen hodnotové cítění, překonání primitivně egocentrických názorů a komplexní myšlení uctivé k přírodě, ale i poznávání kultury člověkem vytvářené. V centru pozornosti jsou otázky vzdělávacího obsahu, spjaté s odhalováním příčin selhávání vztahu člověk - životní prostředí a cestami jeho proměny. Autorka analyzuje problémové okruhy vzdělávání, které korespondují s principy environmentální etiky. Uvádí výsledky výzkumného šetření provedeného se studenty.
Abstract (in English)
The new interpretation of the understanding of primary education stresses the environmental dimension. This is related to the required biophiled orientation of education which facilitates not only differentiated values, overcoming primitive egocentric opinions and complex thinking which respects nature but also the exploration of the culture created by humans. At the centre of attention are questions related to educational content connected with the revelation of the cause of the failure of the relationship between humans and the environment and the possibilities for its change. The author analyzes the key topics of primary education which correspond to the principles of environmental ethics. She presents the results of structured reflection of students on the selected topics of professional training.
Links
MSM0021622421, plan (intention)Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century
PrintDisplayed: 27/8/2024 13:33