k 2011

Cyberbullying in Context: Direct and Indirect Effects by Low Self-Control Across 25 European Countries. Preliminary results.

ČERNÁ, Alena, Alexander T. VAZSONYI, David ŠMAHEL, Anna ŠEVČÍKOVÁ, Hana MACHÁČKOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Cyberbullying in Context: Direct and Indirect Effects by Low Self-Control Across 25 European Countries. Preliminary results.

Autoři

ČERNÁ, Alena, Alexander T. VAZSONYI, David ŠMAHEL, Anna ŠEVČÍKOVÁ a Hana MACHÁČKOVÁ

Vydání

European Conference on Developmental Psychology, Bergen, Norway. 2011

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Norsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

Low self-control; adolescents; youth; victimization; perpetration; externalization
Změněno: 29. 3. 2012 11:48, doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D.

Anotace

V originále

The presentation focused on etiology of cyberbullying across different cultural developmental context. Particularly, it is targeted on low self-control as a predictor of both cyberbullying and victimization, as low self-control seems to stand behind many sorts of deviant conduct (and is a strong correlate of deviance and crime in childhood and adolescence). Furthermore, „offline“ bullying, perpetration, victimization and externalizing behavior are taken into consideration as known correlates of low self-control. We use data from the EU Kids Online II project, which provides representative samples of at least 1,000 youth aged 9 – 16 from 25 European countries (N=25,142; random stratified sample). According to SEM model tests, there is an evidence of positive associations between online and offline bullying behaviors (both perpetration and victimization) and mediated effects.

Návaznosti

GAP407/11/0585, projekt VaV
Název: Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
Investor: Grantová agentura ČR, Rizika používání internetu pro děti a adolescenty
MSM0021622406, záměr
Název: Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Psychologické a sociální charakteristiky dětí, mládeže a rodiny, vývoj osobnosti v době proměn moderní společnosti