STODOLA, Jiří. The idea of universally accessible library : its epistemiological assumptions and ethical basis. ProInflow. Brno: Masarykova univerzita, 2011, roč. 3, č. 2, s. 133-137. ISSN 1804-2406.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The idea of universally accessible library : its epistemiological assumptions and ethical basis.
Název česky Idea univerzálně dostupné knihovny : její noetické předpoklady a etická východiska
Autoři STODOLA, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání ProInflow, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1804-2406.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW http://pro.inflow.cz/idea-universally-accessible-library-its-epistemiological-assumptions-and-ethical-basis-need-philosop
Kód RIV RIV/00216224:14750/11:00050052
Organizační jednotka Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Klíčová slova česky všeobecná vzdělanost; univerzálně přístupná knihovna; etika; epistemologie
Klíčová slova anglicky universally accessible library; general education; ethics; epistemology
Změnil Změnil: PhDr. Jiří Stodola, PhD., učo 40247. Změněno: 14. 7. 2015 12:03.
Anotace
The article deals with a need for a research in the area of epistemology and ethics for the theoretical anchoring of ideas of general education and universally accessible library. The right to education and the associated idea of universally accessible library (both intuitively understood) in today's globalizing world are needed to be newly thought out in order that to be able to resist attacks of the relativistic philosophical concepts. It turns out that these connected ideas require epistemological and ethical anchoring. In the article, there is designed a possible philosophical research that would allow newly legitimize, as the idea of universal education, so the idea of universally accessible library.
Anotace česky
Článek se zabývá potřebou výzkumu v oblasti epistemologie a etiky pro teoretické ukotvení myšlenky všeobecného vzdělání a univerzálně přístupné knihovny. Intuitivně chápané právo na vzdělání a s ním spojená myšlenka univerzálně přístupné knihovny potřebuje v dnešním globalizujícím se světě nové promýšlení, aby odolala útokům relativizujících filosofických koncepcí. Ukazuje se, že obě spojené myšlenky vyžadují jednak ukotvení epistemologické, jednak ukotvení etické. V článku je navržen možný filosofický výzkum, který by umožnil nově legitimizovat, jak myšlenku všeobecné vzdělanosti, tak myšlenku univerzálně přístupné knihovny.
Návaznosti
GA406/09/0374, projekt VaVNázev: Specifika vysokoškolských knihoven pro zrakově postižené a jejich uživatelů v České republice
Investor: Grantová agentura ČR, Specifika vysokoškolských knihoven pro zrakově postižené a jejich uživatelů v České republice
VytisknoutZobrazeno: 7. 5. 2024 00:02