C 2011

Podpora reflektivního praktika: rozvíjení reflektivních kompetencí

JANÍK, Tomáš, Michaela PÍŠOVÁ, Jan SLAVÍK a Eva MINAŘÍKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Podpora reflektivního praktika: rozvíjení reflektivních kompetencí

Název česky

Podpora reflektivního praktika: rozvíjení reflektivních kompetencí

Název anglicky

Supporting reflective practitioner: developing reflective competences

Autoři

JANÍK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jan SLAVÍK (203 Česká republika) a Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Janík, T., Minaříková, E. a kol. Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska, aplikace, výzkum. od s. 25-37, 12 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 21, 2011

Nakladatel

Paido

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/11:00053575

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7315-213-0

Klíčová slova česky

Vzdělávání učitelů; reflexe; reflektivní praktik; reflektivní kompetence

Klíčová slova anglicky

Teacher education; reflection; reflective practitioner; reflective competences

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 19. 10. 2011 14:33, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Anotace

V originále

V kapitole jsou diskutována teoretická východiska podpory učitelů v jejich profesním rozvoji. Pozornost je věnována supervizi, mentoringu, koučování, kolaborativnímu akčnímu výzkumu a hospitacím. V návaznosti na předchozí výklad postupujeme k rozboru potenciálu videa jako nástroje podporujícího rozvíjení reflektivních kompetencí. Ve stručnosti analyzujeme přínosy, resp. argumenty pro využití videa v učitelském vzdělávání (video jako prostředek pozvolného uvádění do komplexity výuky, video jako přídavná kapacita, video jako prostředek rozvíjení profesního jazyka).

Anglicky

In this chapter we discuss the theoretical background of supporting teachers in their professional development. We focus on supervision, mentoring, couching, collaborative action research and observations. We analyze the potential of video as a tool for supporting the development of reflective competences. We briefly discuss the benefits, or arguments for using video in teacher education.

Návaznosti

LC06046, projekt VaV
Název: Centrum základního výzkumu školního vzdělávání (Akronym: RECES)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum základního výzkumu školního vzdělávání