2011
Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: samostatně anebo v integraci?
ŠEBESTOVÁ, Simona, Petr NAJVAR a Tomáš JANÍKZákladní údaje
Originální název
Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: samostatně anebo v integraci?
Název česky
Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: samostatně anebo v integraci?
Název anglicky
Opportunities to develop language skills in Czech lower-secondary English classes: separated or integrated approach?
Autoři
ŠEBESTOVÁ, Simona (203 Česká republika, domácí), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí) a Tomáš JANÍK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pedagogická orientace, 2011, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00053612
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
anglický jazyk; kategoriální systém; komunikační kompetence; komunikační přístup; mateřský jazyk; procesy vyučování a učení; příležitosti k učení; řečové dovednosti; videostudie
Klíčová slova anglicky
communicative approach; communicative competence; English; language skills; mother tongue; opportunity to learn; system of categories; teaching and learning; video study
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 28. 10. 2011 11:54, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Současné pojetí cizojazyčného vzdělávání vychází z komunikačního přístupu a jeho cíle v podobě komunikační kompetence. Otázkou je, do jaké míry se cíle cizojazyčného vzdělávání promítají do reálné výuky. Cílem předkládané empirické studie bylo zjistit, do jaké míry poskytuje výuka anglického jazyka na 2. stupni základních škol příležitosti k rozvíjení řečových dovedností poslechu, mluvení, čtení a psaní a jaká je míra integrovanosti těchto příležitostí. Výzkumné šetření bylo realizováno formou videostudie. Výzkumným nástrojem byl kategoriální systém vytvořený na základě konceptu řečových dovedností. Výsledky poukázaly na dominantní zastoupení recepce nad produkcí řeči žáky. Nejvíce zastoupenými řečovými dovednostmi bylo čtení a poslech, relativně méně měli žáci příležitosti k mluvení a psaní. Pokud jde o integraci řečových dovedností, bylo zjištěno, že receptivní řečové dovednosti (poslech a čtení) se ve výuce častěji než dovednosti produktivní (mluvení a psaní) uplatňují samostatně.
Anglicky
Contemporary approach to foreign language education is based on the communicative approach and the communicative competence as its goal. The question is, to what extent the goals are reflected in foreign language classes. The aim of the presented empirical study was to explore the quantity of opportunities which pupils have to develop language skills (listening, speaking, reading, writing) in Czech lower-secondary English classes. The research employs a video-based methodology. A research instrument – a system of categories based on the concept of language skills was developed. The research findings showed that pupils had more opportunities to use receptive skills (reading, listening) than productive skills (speaking, writing). Receptive skills were more often than productive skills used in separation.
Návaznosti
LC06046, projekt VaV |
|