a 2011

Analýza volných asociací na pojmy „problémový žák“ a „žák s problémem“.

ŠKUBALOVÁ, Tereza

Základní údaje

Originální název

Analýza volných asociací na pojmy „problémový žák“ a „žák s problémem“.

Vydání

Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník anotací příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011

Další údaje

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-5553-7

Klíčová slova česky

sociální reprezentace; systemický a narativní přístup; pomáhající; volné asociace
Změněno: 13. 11. 2011 18:59, Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D.

Anotace

V originále

Poster se teoreticky věnuje pojmu „problémový žák“ a zabývá se jím jako součástí diskurzivně utvářené sociální reprezentace. Cílem výzkumu bylo zjistit, k jakým významovým posunům může docházet u asociací studujících učitelství v prvním ročníku k pojmu „problémového žáka“ a k externalizujícímu pojmu „žák s problémem“. Příspěvek diskutuje možnosti uplatnění systemického a narativního přístupu v uvažování o „žáku s problémem“. Plakátové sdělení představuje využití kvantitativních a kvalitativních postupů při analýze volných asociací (n = 772). Výsledky ukazují například, že „problémový žák“ je vnímán spíše jako intencionální aktivní činitel, jehož činnost je nežádoucí a zároveň naléhavě vztahována ke kompetencím učitele/ky. „Žák s problémem“ je zachycován v konotacích toho, jemuž se něco děje, či je zařazen do diagnostické kategorie. Na rozdíl od „problémového žáka“ podněcuje empatii a pátrání po vlivech, které by na něj mohly působit. Zároveň je mu však upírána aktivita a schopnost jednat.