ŠKUBALOVÁ, Tereza. Analýza volných asociací na pojmy „problémový žák“ a „žák s problémem“. In 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Analýza volných asociací na pojmy „problémový žák“ a „žák s problémem“.
Autoři ŠKUBALOVÁ, Tereza.
Vydání 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2011.
Další údaje
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky sociální reprezentace; systemický a narativní přístup; pomáhající; volné asociace
Změnil Změnila: Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D., učo 67915. Změněno: 13. 11. 2011 19:08.
Anotace
Poster se teoreticky věnuje pojmu „problémový žák“ a zabývá se jím, jako součástí diskurzivně utvářené sociální reprezentace. Cílem výzkumu bylo zjistit, k jakým významovým posunům může docházet u asociací studujících učitelství v prvním ročníku k pojmu „problémového žáka“ a k externalizujícímu pojmu „žák s problémem“. Příspěvek diskutuje možnosti uplatnění systemického a narativního přístupu v uvažování o „žáku s problémem“. Plakátové sdělení představuje využití kvantitativních a kvalitativních postupů při analýze volných asociací (N 772). Výsledky ukazují například, že „problémový žák“ je vnímán spíše jako intencionální aktivní činitel, jehož činnost je nežádoucí a zároveň naléhavě vztahována ke kompetencím učitele/ky. „Žák s problémem“ je zachycován v konotacích toho, jemuž se něco děje, či je zařazen do diagnostické kategorie. Na rozdíl od „problémového žáka“ podněcuje empatii a pátrání po vlivech, které by na něj mohly působit. Zároveň je mu však upírána aktivita a schopnost jednat.
VytisknoutZobrazeno: 7. 5. 2024 01:40