2011
VRECKO 2011: Modulární systém pro tvorbu aplikací ve virtuální realitě
KOVALČÍK, Vít, Jiří CHMELÍK, Martin BEZDĚKA a Jiří SOCHORZákladní údaje
Originální název
VRECKO 2011: Modulární systém pro tvorbu aplikací ve virtuální realitě
Autoři
KOVALČÍK, Vít (203 Česká republika, garant, domácí), Jiří CHMELÍK (203 Česká republika, domácí), Martin BEZDĚKA (203 Česká republika, domácí) a Jiří SOCHOR (203 Česká republika, domácí)
Vydání
2011
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Software
Obor
10201 Computer sciences, information science, bioinformatics
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14330/11:00053928
Organizační jednotka
Fakulta informatiky
Klíčová slova česky
vrecko; virtuální; virtuální realita; komponent; komponentový systém
Klíčová slova anglicky
vrecko; system; virtual; virtual reality; component; component system;
Technické parametry
Software pro vývoj aplikací ve virtuální realitě
Změněno: 12. 4. 2012 16:52, Mgr. Jiří Chmelík, Ph.D.
V originále
VRECKO is a system for creating virtual reality applications. Its component architecture allows rapid application development and extensions of the existing virtual reality scenes. From technical point of view it is a virtual reality framework with an editor that is capable of creating new scenes or applications using this framework. The VRECKO system consists of objects with predefined behaviors that an application designer can dynamically change. With instances of a special object type called Ability, one may extend or change behaviors of objects in a scene. As an example of this approach, we include an editor that we implemented entirely as a set of abilities. The editing is done directly in 3D environment which has several benefits over the 2D editing, particularly the possibility to work with a scene exactly as in the final application. The system has the ability dynamically change behavior of objects. It shares the design and principles used in JADE and NPSNET-V systems, but also incorporates new features. The VRECKO system allows to create virtual worlds composed of visual objects with a specified behavior, which are able to communicate with the other components within the system. The core of the VRECKO system consists of several main component types. All components have simple interface – channels for input and output events/requests and also the management functions, such as the initialization or update, functions for events/requests processing and for setting the priority. The communication schemes between components can be changed dynamically, in the run-time. VRECKO is programmed in C++, and source code consists of more than 90,000 lines of code.
Česky
VRECKO je systém pro vytváření aplikací pro virtuální realitu. Jeho komponentová architektura dovoluje rychlý vývoj a rozšiřování existující virtuálních scén. Z technického hlediska je to programová základna pro virtuální realitu, která obsahuje editor určený pro vytváření nových scén nebo nových aplikací postavených na této základně. Systém VRECKO obsahuje objekty s předdefinovaným chováním, které může programátor aplikace dynamicky měnit. Pomocí instancí speciálního objektového typu nazývaného Ability lze rozšiřovat nebo měnit chování objektů ve scéně. Příkladem tohoto přístupu je editor, který je součástí VRECKO. Editor byl implementován výhradně pomocí množiny objektů Ability. Editace probíhá přímo ve 3D prostředí, což poskytuje výhody ve srovnání s 2D editováním, zejména to umožňuje přímo pracovat ve scéně stejně, jako ve finální aplikaci. Systém má schopost dynamicky měnit chování objektů. Sdílí návrh a principy použité v systémech JADE a NPSNET-V, ale navíc obsahuje nové rysy. VRECKO umožňuje vytvářet virtuální světy složené z vizuálních objektů se specifickým chováním, které jsou schopné komunikovat s jinými komponentami uvnitř systému. Jádro systému VRECKO je se skládá z několika základních komponentových typů. Všechny komponenty mají jednoduché rozhraní - kanály pro vstup a výstup událostí/požadavků a také řídící funkce, jako inicializaci, funkce pro zpracování událostí a požadavků a nastavení priorit. Také komunikační schémata mohou být měněna dynamicky, za běhu aplikace. Systém VRECKO je naprogramován v jazyce C++, zdrojové kódy tvoří více než 90 000 řádků kódu.
Návaznosti
LC06008, projekt VaV |
|