D 2011

Oprávnění obce určit sankce v případě místních poplatků

RADVAN, Michal

Základní údaje

Originální název

Oprávnění obce určit sankce v případě místních poplatků

Název česky

Oprávnění obce určit sankce v případě místních poplatků

Název anglicky

Competence of Municipality to Determine Penalties in Case of Local Charges

Autoři

RADVAN, Michal ORCID (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Cofola 2011, od s. 1150-1157, 8 s. 2011

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50500 5.5 Law

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14220/11:00050174

Organizační jednotka

Právnická fakulta

ISBN

978-80-210-5582-7

Klíčová slova česky

místní poplatek; daňová sankce; Ústavní soud; přenesená působnost; samostatná působnost

Klíčová slova anglicky

local charge; tax sanction; the Constitutional court; delegated competence; self-governed competence

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 27. 11. 2011 21:08, prof. JUDr. Ing. Michal Radvan, Ph.D.

Anotace

V originále

Nálezem pléna Ústavního soudu 9/10 ze dne 29.6.2010 došlo ke značnému zásahu do letité praxe, když Ústavní soud konstatoval, že agenda ukládání sankcí za porušení povinností týkajících se místních poplatků samozřejmě náleží do přenesené působnosti, ale v obecně závazné vyhlášce přijímané v samostatné působnosti může obec stanovit pravidla a hodnoty pro navýšení poplatku. Cílem tohoto příspěvku je vedle kritické analýzy výše uvedeného nálezu Ústavního soudu především zhodnocení dopadu judikátu na fiskální autonomii obcí a potvrzení či vyvrácení hypotézy, že konkretizace sankčních ustanovení v obecně závazné vyhlášce je vhodná a prospěšná jak pro daňové subjekty, tak pro obce jako beneficiáře daně a obecní úřady jako správce daně.

Anglicky

The Decision of Plenum of the Constitutional Court (9/10 dated 29.6.2010) mend significant interference with age-old practice of municipalities and municipal offices in the area of imposing penalties for breach of local charges duties. The Constitutional Court stated that the agenda of course falls within the delegated competence, but in a generally binding ordinance adopted in a self-governed competence the municipality may determine rules and values to increase the charge. The aim of this paper is not only critical analysis of the above mentioned decision of the Constitutional Court, but especially to assess the impact of precedent on the fiscal autonomy of municipalities and to confirm or refute the hypothesis that the practical application of penalty provisions in the generally binding ordinance is appropriate and beneficial for both taxpayers and municipalities as the tax beneficiaries and municipal offices as the tax administrators.

Návaznosti

GP407/09/P285, projekt VaV
Název: Vlastní daňové příjmy obcí
Investor: Grantová agentura ČR, Vlastní daňové příjmy obcí