2011
Dilema ‚loajálního úředníka a empatického pomocníka‘ a akceptace změn
MUSIL, Libor a Vlasta JANSKÁZákladní údaje
Originální název
Dilema ‚loajálního úředníka a empatického pomocníka‘ a akceptace změn
Název anglicky
The dilemma of "loyal officer and empathic helper" and acceptance of changes
Autoři
MUSIL, Libor (203 Česká republika, garant, domácí) a Vlasta JANSKÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, Winkler, J., Žižlavský, M. (eds.) Institucionální změna a veřejná politika. Analýza politiky zaměstnanosti, od s. 123-149, 27 s. první, 2011
Nakladatel
Masarykova univerzita, muniPRESS
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50601 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14230/11:00054076
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
ISBN
978-80-210-5601-5
Klíčová slova česky
zvládání dilemat přístup ke klientům postoj ke změně úřad práce
Klíčová slova anglicky
coping with dilemmas approach to clients attitude towards change labor market office
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 1. 2012 14:19, PhDr. Vlasta Řezníková, Ph.D.
V originále
Autoři kladou otázku, jak zvládání dilematu loajálního úředníka a empatického pomocníka souvisí se snahou poradců ÚŘADU kontrolovat vliv organizačních změn na vymezení jejich role? Pomocí případové studie a „akčního výzkumu“ vybraného úřadu práce identifikují dilema, „zda klientům pomáhat řešit životní problémy a riskovat, že nebudou považováni za loajální úředníky, nebo úředními postupy vyřizovat žádosti uchazečů a zapřít v sobě sklon jim empaticky pomáhat“, a způsob zvládání tohoto dilematu, založený na „dávkování“ různých typů pomoci klientům, „kteří vyloženě nechtějí“, "nemohou pracovat“, „aktivním“ a „zoufalým“. „Přídělový systém“ poradci ospravedlňují tezí: „Komu není rady, tomu není pomoci!“ Na základě osobní zkušenosti s jednotlivými uchazeči „dávkují“ různým typům klientů odlišnou „směs“ úředních postupů a pomoci s řešením životních potíží. Jsou proto rezervovaní vůči změnám, které jim brání diferencovat pomoc různým typům klientů.
Anglicky
The chapter asks: “How do the coping with the dilemma between clerical loyalty and empathic help and the advisors interest in controlling changes in organization interrelate at the selected labor market office?” Using action research case study the authors identify the dilemma between “helping clients to tackle living problems and risking implications of lack of loyalty on the one hand and processing job candidates in official manner and conceal the wish to be empathic helper on the other hand” and the way of coping with this dilemma consisting in rationing different kinds of help to the four kinds of clients – those “who definitely refuse”, “who have no chance”, “active” and “agonized”. The advisors justify this rationing by the wisdom: “You can lead a horse to water but you can’t make it drink!” Based on their personal experience they "ration" different “mixtures” of official processing and helping to specific groups of clients. Hence they question about changes that inhibit this way of rationing.
Návaznosti
2D06009, projekt VaV |
|