k 2011

The Aura of Remembering

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

The Aura of Remembering

Název česky

Aura vzpomínek

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Media-Performance 3 Memory, 2011

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00054131

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

paměť; vzpomínky; aura

Klíčová slova anglicky

memory; remembering; aura

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2012 14:00, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

Abstract “What served in place of the photograph, before the camera’s invention? The expected answer is the engraving, the drawing, the painting. The more revealing answer might be: memory. What photographs do out there in space was previously done with reflection.” John Berger: About Looking, 1980. In my presentation, I follow ways of transposition and appropriation of Benjamin’s notions of reproduction and especially aura in a new media discourse. The ways in which Walter Benjamin’s concepts are transferred into the new media discourse will be illustrated by the question of translation understood as a result of relocation and by characteristics of the field of digital media memory, which is replacing historical knowledge and awareness. I claim that the aura of the artwork has not disappeared even as categories like original and copy have lost their relevance in the age of digital media, but it has transformed itself and has become part of new creative methods as are re-enactments. In the text On Some Motifs in Baudelaire (1939) Benjamin defines aura in close relation with memory functions, recollection, remembrance, and especially with “mémoire involontaire”. Thus I interpret aura not necessarily as a quality of certain media or artifacts, but as an ability, or disability to gain an auratic experience. The video made by Michael Bielicky, Crossings: The Last Passage of Walter Benjamin (2000) is a piece of media arts, which establishes its meaning by references to an auratic experience through re-enactment, to the cult of remembering in which the aura hides itself.

Česky

„Co plnilo funkci fotografie před vynálezem fotoaparátu? Standardní odpověď zní: rytina, kresba, malba. Ovšem poučenější odpověď: paměť. Úkol, který dnes fotografie plní ve vnějším světě, byl dříve vykonáván myšlenkově.“ John Berger: O pohledu, 2009. Ve svém příspěvku sleduji způsoby transformace a apropriace Benjaminových pojmů reprodukce a aura v diskurzu nových médií. Způsoby, kterými jsou Benjaminovy pojmy přemístěny do diskurzu nových médií budou ilustrovány na problematice překladu chápaného jako výsledek přemístění a skrze charakteristiku paměti nových digitálních médií, která nahrazuje historické vědění a vědomí. Výchozím bodem mé argumentace je tvrzení, že aura nezmizela ani v situaci, kdy ve věku digitálních médií kategorie jako originál a kopie ztratily relevanci, ale transformovala se a stala se součástí nové kreativní praxe. V textu O některých motivech u Baudelaira (1939) Benjamin definuje auru v těsném vztahu k funkcím paměti, zpřítomnění, vzpomínání, a zejména k „mémoire involontaire“, paměti, která je mimovolná. Proto interpretuji auru nikoli jako vlastnost určitého média nebo artefaktu, ale skrze možnost nebo nemožnost učinit auratickou zkušenost. Video Michaela Bielického Crossings: The Last Passage of Walter Benjamin (2000) bude prezentováno jako příklad mediálního díla poukazujícího k auratické zkušenosti opakovaných akcí (reenactments), ke kultu vzpomínání, v němž se aura ukryla.

Návaznosti

LC544, projekt VaV
Název: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla