2011
Chvála ciceronství : umělecká díla mezi pohádkou a vědou
SUCHÁNEK, Pavel; Lubomír SLAVÍČEK a Michaela ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁZákladní údaje
Originální název
Chvála ciceronství : umělecká díla mezi pohádkou a vědou
Název anglicky
In praise of "Ciceronism" : works of art between fairy-tale and science
Autoři
SUCHÁNEK, Pavel ORCID (203 Česká republika, domácí); Lubomír SLAVÍČEK (203 Česká republika, garant, domácí) a Michaela ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, 375 s. 2011
Nakladatel
Barrister & Principal : Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/11:00059161
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-87474-26-6
Klíčová slova česky
výtvarné umění; eseje; dialog s uměleckým dílem; ciceronství; Jiří Kroupa
Klíčová slova anglicky
visual art; essays; dialogue with work of art; ciceronism; Jiří Kroupa
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 20. 10. 2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Tradice "ciceronství" v Itálii a především v Římě 18. století, kde učení a výřeční průvodci doprovázeli aristokratické návštěvníky a přímo před uměleckými díly jim přibližovali jejich estetické vlastnosti a zprostředkovávali jim jejich prožívání, je stále živá i v moderním dějepisu umění. Dokladem je přístup celé řady soudobých historiků umění, například Michaela Baxandalla, Francise Haskella či Daniela Arasseho, kteří v novém světle a v nových souvislostech ukázali díla všeobecně známá a mnohokrát viděná. Jejich dialogy s díly i diváky a čtenáři právem připomínají společenské a zábavné formy zprostředkování uměleckých děl, jaké byly běžné v dobách před historismem a vědeckým pozitivismem 19. století. Tato publikace má ambici být poctou této "ciceronské" tradici.
Anglicky
Tradition of "Ciceronism" in 18th-century Italy and Rome, whereby learned guides accompanied aristocratic visitors and, directly in front of works of art, explained their aesthetic qualities to them and helped them to better appreciate them, is still alive in art history. This is evidenced by a number of contemporary art historians such as Michael Baxandall, Francis Haskell and Daniel Arasse, who present in a new light and in new contexts works that are well known and have been seen many times. Their dialogues with the works and with the viewers are indeed reminiscent of the social and entertaining ways of presenting works of art that were common in the times before the historicism and academic positivism of the 19th century. This book has the ambition of being a tribute to that "Ciceronian" tradition.
Návaznosti
MSM0021622426, záměr |
|