RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. Intergenerational Learning in the Family and Family Context. In Konference ECER. 2011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Intergenerational Learning in the Family and Family Context
Název česky Mezigenerační učení v rodině a rodinný kontext
Autoři RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka KAMANOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina PEVNÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Konference ECER, 2011.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00050282
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Mezigenerační učení; rodinné vztahy; děti; rodiče; prarodiče
Klíčová slova anglicky Intergenerational learning; family relations; children; parents; grandparents
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 28. 3. 2012 11:07.
Anotace
This paper is a sequel to the first study summarizing the results of quantitative stage of our research. It relies on more detail and on new methodological approaches to explore intergenerational learning in the family. Our current research aims at increasing the accuracy of the so-far results and their further analysis based on qualitative methodology in order to mediate a deeper insight into the issues. The first part of the paper focuses on developing our thesis concerning the “pro-learning” family, the second part provides a synthesis of issues such as content of intergenerational learning in the family, directionality of learning in the family, who teaches whom among the three generations, how is learning received among the three generations and how it is that learning in the family takes place – using the concept of roles that individual family members assume in mutual learning. The third part discusses model relations between and among family members in the process of family learning.
Anotace česky
Příspěvek navazuje na první, a sice kvantitativně orientovanou fázi našeho výzkumu, jejíž výsledky byly prezentovány na minulé konferenci ČAPV. Ve větších detailech a za pomoci nových metodologických postupů dále rozpracovává téma mezigeneračního učení v rodinách. Náš současný výzkum se orientuje na precizaci dosavadních výsledků a jejich další analýzu pomocí kvalitativní metodologie (její popis viz níže), která přináší hlubší pohled na daná témata. V první části se zaměřujeme na rozpracování teze týkající se“ proučící“ kultury rodiny, tedy vlivu rodinných charakteristik, jako je atmosféra v rodině, sdílení a komunikace v rodině na učení v rodině. Snažíme se odpovědět na otázku „za jakých podmínek probíhá mezigenerační učení v rodině“ a dospíváme ke čtyřem rodinným modelům. Ve druhé části příspěvku syntetizujeme dílčí témata, jako je obsah mezigeneračního učení v rodině, směr mezigeneračního učení v rodině, kdo v rodině učí koho z hlediska tří generací, jak je učení přijímáno z hlediska tří generací a jak učení v rodině probíhá, a to za pomoci konceptu rolí, které jednotliví členové rodiny zaujímají ve vzájemném učení. Z výsledků analýzy vyplynuly čtyři základní typy „rodinného edukátora“. A konečně třetí část příspěvku je věnována modelovým vztahům mezi členy rodiny v procesu mezigeneračního učení. Ve třígeneračních rodinách, jež jsou předmětem našeho zájmu, existují v zásadě dva typy generačních vazeb, a to mezi dětmi a rodiči a mezi vnoučaty a prarodiči. Od nich se odvíjejí také modelové vztahy v procesu učení v rodině.
Návaznosti
GA406/09/0427, projekt VaVNázev: Mezigenerační učení: děti, rodiče a prarodiče v neformálním vzdělávání a v informálním učení
Investor: Grantová agentura ČR, Mezigenerační učení: děti, rodiče a prarodiče v neformálním vzdělávání a v informálním učení
GD406/09/H040, projekt VaVNázev: Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
Investor: Grantová agentura ČR, Škola: výzkum vnitřních procesů a vnějších podmínek jejího fungování
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 23:05