PÍŠOVÁ, Michaela a Petr KNECHT. Klíčové kompetence v profesním jazyce učitelů. In Medzinárodná vedecká konferencia Škola – statický element v sociálnej dynamike. 2011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Klíčové kompetence v profesním jazyce učitelů
Název anglicky Key Competences in the Professional Discourse of Teachers
Autoři PÍŠOVÁ, Michaela a Petr KNECHT.
Vydání Medzinárodná vedecká konferencia Škola – statický element v sociálnej dynamike, 2011.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Změnil Změnila: doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D., učo 134100. Změněno: 15. 2. 2012 14:20.
Anotace
Klíčové kompetence v současnosti reprezentují hlavní cílovou kategorii školního vzdělávání. Autoři příspěvku se snaží zodpovědět otázku, zda termín klíčové kompetence již pronikl do jazyka učitelů, a zda je význam tohoto termínu chápán učiteli v souladu s jeho vymezením. V první části příspěvku jsou shrnuty (politicko-ekonomické) důvody současného zájmu o kompetence včetně jejich možných dopadů na pojetí vzdělávání, následně jsou vymezeny dílčí teoretické znaky klíčových kompetencí. Druhá část příspěvku shrnuje výsledky výzkumné sondy, jejímž cílem bylo zjistit, zda učitelé chápou klíčové kompetence v souladu s jejich teoretickým vymezením. Na základě obsahové analýzy transkriptu rozhovorů s vybranými učiteli různých vyučovacích předmětů autoři dospěli ke zjištění, že teoretické vymezení klíčových kompetencí je odlišné od toho, jak klíčové kompetence chápou učitelé v praxi. Ve výpovědích učitelů byly v souvislosti s klíčovými kompetencemi nejčastěji zmiňovány teoretické znaky znalosti a dovednosti, další teoretické znaky klíčových kompetencí, jako transfer, hodnotová orientace nebo situační kontext, byly ve výrocích učitelů zaznamenány pouze výjimečně.
Anotace anglicky
Key competences are currently perceived as the main category of aims of school education. The authors of the contribution attempt to respond to the question whether the term key competences has been incorporated into professional discourse of teachers, and if so, whether its meaning is perceived by the teachers in accord with its theoretical definition. The first part of the presentation summarizes (political and economic) causes of contemporary interest in competences including their possible impact on the conception of education. Furthermore, signs and partial signs of key competences are defined. The second part of the presentation offers results of research aimed at the correspondence of the theoretical definition of key competences and their perception by teachers. Content analysis of transcripts of interviews conducted with selected teachers of various school subjects revealed that there are considerable differences between the theoretical definition of key competences and their perceptions by teachers. The most frequently represented theoretical signs in the teacher discourse were knowledge and skills, other signs such as transfer, value orientation or situational context, on the other hand, were identified only rarely.
Návaznosti
GAP407/11/0234, projekt VaVNázev: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 21:28