GAJZLEROVÁ, Lenka. Mediální výchova pro děti a mladistvé s postižením a znevýhodněním. In OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. et. al. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami. první. Brno: MU, 2011, s. 193-205. ISBN 978-80-210-5693-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mediální výchova pro děti a mladistvé s postižením a znevýhodněním
Název česky Mediální výchova pro děti a mladistvé s postižením a znevýhodněním
Název anglicky Media Education for Children and Youth with Disabilities and Disadvantages
Autoři GAJZLEROVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání první. Brno, OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. et. al. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami, od s. 193-205, 13 s. 2011.
Nakladatel MU
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00054978
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-5693-0
Klíčová slova česky rámcový vzdělávací program; mediální výchova; informační a komunikační technologie; multimediální technologie; speciální vzdělávací potřeby; klíčové kompetence; průřezová témata; vzdělávací plán Förderschule; učební box; učební moduly
Klíčová slova anglicky Framework Educational Programme; media education; information and communication technology; multimedial technology; special educational needs; key competences; crosscutting issues; educational plan Förderschule; teaching box; teaching modules
Změnil Změnila: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D., učo 135477. Změněno: 19. 3. 2012 14:35.
Anotace
Kapitola se zabývá problematikou mediální výhovy pro děti a mladistvé s postižením a znevýhodněním na základě analýzy kurikulárních dokumentů České republiky ve srovnání s analýzou vzdělávacího plánu Fördeschule německé spolkové země Baden-Württemberg. Výsledky výzkumu dokazují, že informační a komunikační technologie (ICT) a s tím spojená mediální výchova se vzhledem dynamickému rozvoji digitálních technologií dostává stále více do popředí nejen pro svou atraktivitu, ale hlavně pro následné nezastupitelné praktické využití v řadě různých profesí. Mediální kompetence a základní ovládnutí ICT se tak stává v dnešní době nutnou součástí vzdělávání pro děti i mladistvé. Atraktivnost digitálních médií napomáhá jejich velkému zastoupení v náplni volnočasových aktivit, ne vždy se však jedná o smysluplnou práci s digitálními nebo multimediálními technologiemi. Naučit děti a mladistvé cíleně využívat ICT ve všech jeho podobách je velmi důležité nejen u jedinců intaktních, ale i u dětí a mladistvých se speciálními vzdělávacími potřebami. Příkladem mohou být učební boxy a moduly využitelné ve výuce pro žáky s poruchami učení, v základní škole speciální a základní škole praktické.
Anotace anglicky
The charter deals with media education for children and youth with disabilities and disadvantage on the basis analysis of the Czech curricula in comparison with the example analysis of the educational plan Fördeschule in Baden-Württemberg. Research results show that information and communication technology (ICT) and related media education get more to the fore not only for its attractiveness, but also mainly for the subsequent practical use in a variety of professions. Media competence and mastery of basic ICT has become a necessary part of education for children and adolescents. The attractiveness of digital media facilitates their great representation in the content of leisure activities, but not necessarily a meaningful work with digital and multimedia technologies. To teach children and young people targeted use of ICT in all its forms is very important in intact individual, but also children and adolescents with special educational needs. An example might be learning boxes and modules useful in teaching to pupils with learning difficulties in special schools and primary schools for pupils with mild intellectual disabilities. These facts serve as a basis for the research.
Návaznosti
MSM0021622443, záměrNázev: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
VytisknoutZobrazeno: 23. 9. 2024 14:21