SPURNÝ, Lubomír. Semiology in Music and Art: Czech Music Semiology. In Approaches to Music Research: Between Practice and Epistemology. 1. vyd. Frankfurt am Main: Peter Lang, Internationaler Verlag der Wissenschaften, 2011, s. 79-83. Methodoly of Music Research. ISBN 978-3-631-59200-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Semiology in Music and Art: Czech Music Semiology
Autoři SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Frankfurt am Main, Approaches to Music Research: Between Practice and Epistemology, od s. 79-83, 5 s. Methodoly of Music Research, 2011.
Nakladatel Peter Lang, Internationaler Verlag der Wissenschaften
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00055025
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-3-631-59200-7
Klíčová slova anglicky Semiology; Music; Music Semiology; Music Analysis
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 10. 4. 2012 13:50.
Anotace
With help of music semiology, it’s possible to interpret the syntax of music and the process of structuring a musical work; semiology thus becomes part of music theory. Semiology (at least as a music-oriented pragmatic system) can be an inspiration to music sociology, historiography, ethnomusicology. Not even the emancipatory tendencies of the last few decades have deprived semiology of its links to aesthetics. It is still true that questions of signs and meanings in music is one of the key problems of music aesthetics. Its study offers three possible approaches with, of course, a range of varieties and cross-currents. The most radical approach denies that music carries any sign, or even a communicative status. A second approach, let’s call it “non-semiotic formalism”, connects the meaning of a work with the way it is structured and modelled at all levels. The third approach acknowledges that music is a sign structure of its own kind and that musical signs have specific meanings.
VytisknoutZobrazeno: 17. 7. 2024 21:31