C 2011

Semiology in Music and Art: Czech Music Semiology

SPURNÝ, Lubomír

Základní údaje

Originální název

Semiology in Music and Art: Czech Music Semiology

Autoři

SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Frankfurt am Main, Approaches to Music Research: Between Practice and Epistemology, od s. 79-83, 5 s. Methodoly of Music Research, 2011

Nakladatel

Peter Lang, Internationaler Verlag der Wissenschaften

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/11:00055025

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-631-59200-7

Klíčová slova anglicky

Semiology; Music; Music Semiology; Music Analysis

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2012 13:50, Mgr. Petra Georgala

Anotace

V originále

With help of music semiology, it’s possible to interpret the syntax of music and the process of structuring a musical work; semiology thus becomes part of music theory. Semiology (at least as a music-oriented pragmatic system) can be an inspiration to music sociology, historiography, ethnomusicology. Not even the emancipatory tendencies of the last few decades have deprived semiology of its links to aesthetics. It is still true that questions of signs and meanings in music is one of the key problems of music aesthetics. Its study offers three possible approaches with, of course, a range of varieties and cross-currents. The most radical approach denies that music carries any sign, or even a communicative status. A second approach, let’s call it “non-semiotic formalism”, connects the meaning of a work with the way it is structured and modelled at all levels. The third approach acknowledges that music is a sign structure of its own kind and that musical signs have specific meanings.