2011
Semiology in Music and Art: Czech Music Semiology
SPURNÝ, LubomírZákladní údaje
Originální název
Semiology in Music and Art: Czech Music Semiology
Autoři
SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Frankfurt am Main, Approaches to Music Research: Between Practice and Epistemology, od s. 79-83, 5 s. Methodoly of Music Research, 2011
Nakladatel
Peter Lang, Internationaler Verlag der Wissenschaften
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/11:00055025
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-3-631-59200-7
Klíčová slova anglicky
Semiology; Music; Music Semiology; Music Analysis
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 10. 4. 2012 13:50, Mgr. Petra Georgala
Anotace
V originále
With help of music semiology, it’s possible to interpret the syntax of music and the process of structuring a musical work; semiology thus becomes part of music theory. Semiology (at least as a music-oriented pragmatic system) can be an inspiration to music sociology, historiography, ethnomusicology. Not even the emancipatory tendencies of the last few decades have deprived semiology of its links to aesthetics. It is still true that questions of signs and meanings in music is one of the key problems of music aesthetics. Its study offers three possible approaches with, of course, a range of varieties and cross-currents. The most radical approach denies that music carries any sign, or even a communicative status. A second approach, let’s call it “non-semiotic formalism”, connects the meaning of a work with the way it is structured and modelled at all levels. The third approach acknowledges that music is a sign structure of its own kind and that musical signs have specific meanings.