ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádková kouzla ve službách formativních cílů (Nad pohádkovou tvorbou Ivony Březinové). In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 279-286. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pohádková kouzla ve službách formativních cílů (Nad pohádkovou tvorbou Ivony Březinové)
Název česky Pohádková kouzla ve službách formativních cílů (Nad pohádkovou tvorbou Ivony Březinové)
Název anglicky Fairy tale magic serving the purpose of formative goals (Towards the fairy tales by Ivona Březinová)
Autoři ŠUBRTOVÁ, Milena (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010), od s. 279-286, 8 s. Publikace NMU-37/11-02/58, 2011.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00050423
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-5692-3
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011
Klíčová slova česky pohádky; česká literatura pro děti a mládež
Klíčová slova anglicky fairy tales; czech literature for children and youth
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D., učo 2019. Změněno: 23. 3. 2012 13:15.
Anotace
Předmětem kapitoly jsou pohádkově laděné prózy Ivony Březinové. Autorka v nich směřuje k několika jednoduchým modelům, které se liší mírou didaxe a jejím zakomponováním do půdorysu pohádkového příběhu. První z nich se zakládá na propojení moderní pohádky s aktualizovanou didaxí. Druhý model pohádek s výchovnou tendencí vychází u Březinové z variace na známé folklórní syžety, které však tvoří pouze motivační východisko pro realizaci instruktážních cílů, a při recepci se počítá se znalostí pretextů. Třetí typ propojuje prvky autorské pohádky a společenské prózy. kapitola vychází z dlouhodobého literárněhistorického výzkumu.
Anotace anglicky
The paper deals with fairy tales by Ivona Březinová. The authoress follows a few simple models differing in the degree of didactics and its implementation into the fairy tale. The first one is based on connecting the modern fairy tale and updated didactics. Another model of Březinová’s fairy tales with educational tendencies follows a variation of the well-known folklore topic which, however, is only a motivational basis for achieving instructive goals and the recipient is expected to be familiar with pretexts. The third type interconnects elements of the original fairy tale and the social prose.
Návaznosti
GA405/09/0938, projekt VaVNázev: Čeští autoři literatury pro děti a mládež
Investor: Grantová agentura ČR, Čeští autoři literatury pro děti a mládež
VytisknoutZobrazeno: 22. 9. 2024 17:39