C 2011

Specifické poruchy učení v dospělém věku - kvalitativní výzkumné šetření

BARTOŇOVÁ, Miroslava

Basic information

Original name

Specifické poruchy učení v dospělém věku - kvalitativní výzkumné šetření

Name (in English)

Specific Learning Difficulties in Adulthood - A Qualitative Research

Authors

BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Masarykova Univerzita. Brno, KLENKOVÁ, J. VÍTKOVÁ, M. et.al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení, p. 109-122, 14 pp. 2011

Publisher

MSD

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055263

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5731-9

Keywords (in Czech)

dospělost specifické poruchy učení strategie dyslexie zaměstnání komunikace kvalitativní výzkum

Keywords in English

adulthood specific learning disabilities strategies dyslexia employmen communication qualitative research

Tags

Reviewed
Změněno: 2/3/2014 21:43, prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.

Abstract

V originále

Dospělé osoby s dyslexií mají odpovědnost samy za sebe a za to, jak se sžijí se svými předpoklady, pochopí, jakým způsobem zpracovávají informace, vytvoří si strategie, jak zvládnout odlišný způsob myšlení, a rozvinou taktiku k vypořádání se s každodenním životem. Pro mnohé dospělé osoby s dyslexií je velmi namáhavé zvládnout požadavky a povinnosti rodinného života. Kapitola prezentuje výsledky kvalitativního výzkumného šetření, zaměřeného na důsledky projevů specifických poruch učení u osob v dospělém věku.

In English

Adults with dyslexia have a responsibility for themselves familiarized with their assumptions, understand how they process information, devise strategies to handle different way of thinking, and develop tactics to deal with everyday life. For many adults with dyslexia is very hard to master the requirements and responsibilities of family life. Chapter presents the results of a qualitative research focused on the specifics of the consequences of expression of specific learning disabilities to those in adults.