2011
Importance of community features in the education for healthy nutrition and healthy lifestyle in primary schools
FIALOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Importance of community features in the education for healthy nutrition and healthy lifestyle in primary schools
Název česky
Význam komunitních prvků při výchově ke správné výživě a zdravému životnímu stylu
Autoři
FIALOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, SCHOOL AND HEALTH 21 Education and Healthcare, od s. 141-154, 14 s. 2011
Nakladatel
Masaryk University
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
30202 Endocrinology and metabolism
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00055305
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-5721-0
Klíčová slova česky
komunitní prvky; Škola zdravé výživy (NFSI); výchova ke zdraví; spolupráce školy s rodinou a odborníky
Klíčová slova anglicky
community features; Nutrition-Friendly Schools Initiative (NFSI); health education; cooperation between school family and health specialists
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 2. 2012 14:12, Mgr. Michal Petr
V originále
In the interventional preventive programs which are focused on the support of health is essential the cooperation between schools and communities as one of the main ideas for their successful function. In addition, in the preventive program Nutrition-Friendly Schools Initiative (NFSI) community cooperative features belong to the programmatic criteria as the integral part. This contribution represents the results of the research at some elementary schools in the districts Brno-city and Brno-country. At these chosen schools the surveys were analyzed with the use of WHO methods and additionally there was realized the qualitative analysis in all schools in Brno. The results show how the schools cooperate with the parents and community in addition with the health specialists in education towards healthy nutrition and lifestyle. The ability of schools to provide some quality education in this branch has the tiny relation with the teachers’ and other school staff’s knowledge and their opportunity to be educated in the area of healthy nutrition and lifestyle.
Česky
V intervenčních preventivních programech zaměřených na podporu zdraví je zdůrazněna nutnost provázanosti a spolupráce školy s okolím jako jedna z hlavních podmínek jejich úspěšného fungování. Také v programu Škola zdravé výživy (Nutrition-Friendly Schools Initiative - NFSI) jsou komunitní prvky nedílnou součástí programových kritérií. Příspěvek představuje výsledky výzkumu, při němž bylo s použitím metodiky Světové zdravotnické organizace (WHO) uskutečněno dotazníkové šetření na základních školách v okrese Brno-město a Brno-venkov a byla provedena kvalitativní analýza na vybraných školách. Výsledky ukazují, jak školy spolupracují s rodiči, širším sociálním okolím a s odborníky při výchově dětí ke zdravé výživě a zdravému životnímu stylu. Schopnost školy zajistit kvalitní výchovu v této oblasti také úzce souvisí se znalostmi učitelských i ostatních pracovníků a s možnostmi jejich dalšího vzdělávání v oblasti zdraví a zdravé výživy.